Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Коментар АРМА по справі щодо реалізації арештованого зерна у 2019 році

01-12-2022

У 2019 році ухвалами Печерського районного суду міста Києва накладено арешт на майно, а саме на зернові, круп’яні та олійні культури, які перебували на території відповідно ТОВ «Білгород-Дністровський елеватор», ТОВ «Ізмаїльський Елеватор», ТОВ «Аліягський елеватор» (Одеська область), заборонивши вчиняти будь-які дії щодо відчуження, розпорядження та користування вказаним майном, та передано АРМА в управління для реалізації або передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених Законом про АРМА.

На підставі зазначених ухвал АРМА проведено аукціон, визначено переможців, з якими укладено договори купівлі-продажу активу. З боку АРМА договір укладено в особі начальника Управління менеджменту активів Різника В.С.

З 2019 року і до сьогодні, на розгляді у судах різних інстанцій перебуває дев’ять судових справ, предметом спору у п’яти з яких є визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна та договору купівлі-продажу майна.

Розгляд справ ще триває. Основним аргументом суду під час ухвалення судових рішень про задоволення позовних вимог є те, що АРМА належним чином не обґрунтовано необхідність застосування способу управління майном у вигляді реалізації активу.

Слід зазначити, що за правову експертизу вказаного договору купівлі-продажу на час його укладення відповідав начальник Юридичного управління АРМА Потьомкін А.О., який також очолював тендерний комітет та погоджував документи щодо обгрунтованості визначення шляху управління – реалізації на торгах або передачі за договором.

Позивачі вважають, що внаслідок протиправних дій АРМА їм завдано майнової шкоди, у результаті чого на розгляді у судах перебуває чотири судові справи за позовами ПП «Дінекс-Трейд» та ФГ «Дінекс-Агро», які вважають себе власниками майна, про відшкодування майнової шкоди у зв’язку з протиправним позбавленням позивачів права власності на майно на загальну суму 18 438 669,60 грн.

Відтак, вищевказана сума позовних вимог потенційно може бути стягнута з АРМА, а отже, завдати суттєвих збитків державному бюджету України.

Варто зауважити, що з 2019 року АРМА було не лише значно покращено внутрішнє регулювання процесу управління активами, але в деяких випадках також створено відповідну нормативну базу «з нуля».

Ключовим у цьому питанні є те, що наразі в АРМА поряд із уповноваженими особами діє спеціально створена робоча група з питань управління активами, до складу якої входять висококваліфіковані фахівці профільних структурних підрозділів. В свою чергу, за описаних подій у 2019 році означеними питаннями займався тендерний комітет, який, разом з питаннями відбору управителів та реалізаторів, опікувався одночасно закупівлями канцелярських товарів.

Отже, АРМА, спираючись на свій попередній досвід, розробило та впровадило нормативну базу, яка унеможливлює повторення описаних ситуацій, зокрема продаж активів на підставі службових записок юридичного управління. Окремо повідомляємо, що за вищевказаними фактами правоохоронні органи продовжують надавати свої оцінку діям екс-посадовців Національного агентства.

Додатково слід зазначити, що у зв’язку з неналежним забезпеченням здійснення заходів щодо визначення шляху управління активами та подання їх на розгляд Голови АРМА, у тому числі і щодо зазначеного активу, Різника В.С. та Потьомкіна А.О. звільнено з роботи в АРМА за результатами проведення оцінювання результатів їх службової діяльності.

Законність звільнення посадовців доведено в судовому порядку.