Київ, 21 вересня 2023 року
Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) не має законних підстав для оголошення нового конкурсу на управління 100% корпоративних прав ПрАТ “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар” (880 000 простих іменних акцій вартістю 8 800 000 грн) та 100% корправ ПрАТ “Індустріальні та дистрибуційні системи” (2500 простих іменних акцій вартістю 4 500 000 грн), які входять до компанії International Distribution Systems Limited.
АРМА отримало в управління корправа кіпрського підприємства International Distribution Systems Limited у вигляді 100% частки статутного капіталу ПрАТ “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар” на підставі чинної ухвали Шевченківського районного суду м. Києва від 11 листопада 2022 року (провадження № 1-кс/761/13558/2022).
У цьому документі зазначено, що громадяни РФ Міхаіл Фрідман (підсанкційна особа) та Герман Хан (фактичні власники Миргородського та Моршинського заводів мінеральних вод) “розробили злочинний план для фіктивного виведення за удаваними угодами зі своєї власності активів, які знаходяться на території України, а саме структур, які займаються виробництвом і реалізацією питної води та входять до структури “IDS Borjomi International”.
Станом на 21 вересня 2023, судових рішень, які б скасовували арешт вищезазначеного активу, до Агентства не надходило.
На виконання законних ухвал суду (відповідно до ст. 19 Закону про АРМА), Агентство прийняло в управління згаданий вище актив та 8 лютого 2023 року ініціювало проведення відкритого й прозорого конкурсного відбору управителя. Під час запуску конкурсу АРМА забезпечило вільний доступ усіх учасників та вчасно надало інформацію про нього. У результаті 10 суб’єктів господарювання виявили бажання взяти участь у відборі.
Обраний 10 березня 2023 року переможець конкурсу, ТОВ “Карпатські мінеральні води”, дотримуючись вимог українського законодавства (зокрема, Закону України “Про захист економічної конкуренції”), подав заяву про концентрацію до Антимонопольного комітету України. Наголошуємо, що це зроблено на вимогу АРМА з метою дотримання однієї з основних вимог договору управління активами, а саме отримання дозволу на концентрацію, що є відкладальною обставиною у розумінні Цивільного кодексу України. То ж укладення договору управління активами до отримання дозволу на концентрацію не є порушенням профільного законодавства про захист конкуренції. Адже активи не передаються в управління до отримання такого дозволу та концентрація не відбувається.
“Профільне законодавство надає вичерпний перелік ситуацій, коли конкурс на визначення управителя арештованим майном оголошується нечинним. На відміну від декількох конкурсів по інших активах, які раніше були скасовані, у цьому випадку працівники Агентства не виявили порушень, - прокоментувала Голова АРМА Олена Дума. - Додам окреме запитання: чи справді проведення нового конкурсу означає захист прав міноритарних акціонерів? Впевнена, що ні. Оголошення та проведення процедури на платформі Prozorro займе близько двох місяців, а новий управитель зʼявиться не менш ніж за пів року. Отже, розпочати опрацювання договору управління активом Агентство зможе не раніше, ніж у травні 2024 року. Тим часом підприємство платитиме у бюджет України, яка перебуває у стані війни, значно менше коштів, ніж передбачено договором управління. Крім того, що буде з виробництвом і працівниками? Про це ми маємо попіклуватись вже зараз. Таким чином, пріоритетом АРМА є захист працівників та гарантії сплати податків до бюджету, а отже - дотримання законодавства і підписання угоди з обраним управителем, який, згідно з договором, прогарантує суттєві надходження до державної скарбниці та збереження робочих місць”.
Крім того, скасування конкурсу на відбір управителя корправами ПрАТ “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар” та ПрАТ “Індустріальні та дистрибуційні системи” матиме негативний прецедент у контексті менеджменту аналогічними 1064-ма активами, власниками 100% корправ яких є особи, які посягають на територіальну цілісність України та сприяють війні. Окрім “Моршинської”, такими активами є: “Вінницяпобутхім”, Миколаївський глиноземний завод, “Асгард-ком”, “Аерок”, Glusco, Укртатнафта, Майдан Плаза, “Танталіт”, Український медіа холдинг, Українська медійна група, Полтавський турбомеханічний завод та інші підприємства.
АРМА переконане, що ефективне управління такими активами є питанням загальнодержавної ваги та національної безпеки, адже внаслідок їх справної роботи до державного бюджету надходитимуть значні кошти. Неможливо приймати будь-які інші рішення, допоки немає вироку у кримінальних справах та не надійшли ухвали суду щодо скасування арешту. 18,23% акцій підсанкційної особи однозначно не вирішували питання господарської діяльності, переоформлення коштів на офшорні компанії та інші рішення. Можна припустити, що такі управлінські рішення, які мають юридичні наслідки, не могли пройти повз погодження інших акціонерів. Тому АРМА не має дискреції та повноважень під тиском будь-яких акціонерів не виконувати судове рішення.
Також потрібно зазначити, що управління такими активами не потребує від управителя наявності відповідної ліцензії. Адже діяльність управителів арештованими активами у вигляді цінних паперів (акцій) за договорами управління, укладеними за АРМА, за своїм змістом не є тотожною жодному з видів професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Крім того, Агентство звертає увагу на те, що 6 вересня 2023 року суб’єкт оціночної діяльності надав АРМА та ТОВ “Карпатські мінеральні води” звіт про оцінку майна та рецензію на нього. Відповідно, ринкова вартість активів, що були предметом конкурсу, становить 1 488 517 000 грн.
Як неодноразово наголошувало АРМА, прийняття проєкту закону №6233 сприятиме більш ефективному управлінню корправами об’єктів, власниками яких є громадяни РФ та Білорусі, оскільки держава Україна не зобов’язана погоджувати свої дії з її ворогами. Цей законопроєкт - єдиний схвалений Комітетом з питань антикорупційної політики та рекомендований ним до розгляду у першому читанні.
Водночас Агентство вимушене констатувати значний медійний тиск ворожих до України кіл, що гальмують його ухвалення. Агентство пов’язує це з небажанням російських олігархів допускати ефективний менеджмент активів, прибуток з яких спрямовується до державного бюджету та на придбання військових облігацій, що сприяє обороноздатності країни.
Нагадаємо, що головна новація даного проєкту закону полягає у скасуванні вимоги до управителя обов'язково погоджувати свої дії з власником арештованих корправ.
OTHER MATERIALS
22-11-2024 News