ВИЯВЛЕННЯ ТА РОЗШУК АКТИВІВ НА ВИКОНАННЯ ЗАПИТІВ ІНОЗЕМНИХ ОРГАНІВ
Правові підстави
Загальні засади міжнародного співробітництва АРМА визначено статтею 18 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
АРМА відповідно до міжнародних договорів України за принципом взаємності чи з власної ініціативи здійснює міжнародне співробітництво з відповідними органами іноземних держав у частині обміну досвідом та інформацією з питань, пов’язаних з виявленням, розшуком та управлінням активами.
АРМА здійснює міжнародне співробітництво на запит відповідного органу іноземної держави або компетентних органів, визначених законодавством України (Офісу Генерального прокурора або Міністерства юстиції України), а також може здійснювати міжнародне співробітництво за принципом взаємності або відповідно до міжнародних договорів України, якщо це сприятиме розшуку та ідентифікації активів відповідними органами іноземної держави.
З метою забезпечення виконання звернень Офісу Генерального прокурора щодо виявлення та розшуку активів відповідно до частини першої статті 568 Кримінального процесуального кодексу України наказом АРМА, Офісу Генерального прокурора від 24.05.2022 № 75/81, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.05.2022 за № 582/37918 затверджено Порядок взаємодії АРМА та Офісу Генерального прокурора щодо виявлення та розшуку активів в межах міжнародної правової допомоги при проведенні процесуальних дій.
Міжнародна взаємодія АРМА у сфері виявлення та розшуку активів базується на стандартах та принципах, які використовують Офіси з повернення активів, за аналогом з якими створено АРМА, та відповідно до таких міжнародних актів:
- Конвенція ООН проти транснаціональної організованої злочинності 2000 року;
- Конвенція ООН проти корупції;
- Конвенція Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму 2005 року (статті 6, 7, Розділ IV);
- Міжнародні стандарти з протидії відмиванню доходів та фінансуванню тероризму і розповсюдженню зброї масового знищення, Сорок Рекомендацій FATF та пояснювальні записки до них;
- Рекомендації CARIN;
- Рішення Ради ЄС про співробітництво між агентствами держав-членів з повернення активів у сфері виявлення і розшуку доходів, отриманих злочинним шляхом 2007 року;
- Директива (ЄС) 2024/1260 Європейського Парламенту та Ради від 24 квітня 2024 року про повернення та конфіскацію активів.
Процедура виконання запиту іноземного органу
АРМА приймає до розгляду та виконує запит, що надійшов від запитуючої сторони електронним, факсимільним або іншим засобом зв'язку, якщо це передбачено міжнародними договорами України або здійснюється на основі принципу взаємності.
Одержання АРМА запиту відповідного органу іноземної держави є підставою для витребування ним необхідної для виконання запиту додаткової інформації від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій.
Відповідно до положень Директиви (ЄС) 2024/1260 Європейського Парламенту та Ради від 24 квітня 2024 року про повернення та конфіскацію активів Держави-члени забезпечують, щоб Офіси з повернення активів відповідали на запити про інформацію, подані відповідно до статті 9(1), якомога швидше і в будь-якому випадку в межах таких строків:
- сім календарних днів для всіх запитів, які не є терміновими
- вісім годин - для термінових запитів, що стосуються інформації, зазначеної в Статті 6, яка зберігається в базах даних і реєстрах, до яких ці відомства з повернення активів мають прямий доступ;
- три календарні дні для термінових запитів, що стосуються інформації, до якої ці органи з розшуку активів не мають прямого доступу.
Якщо запитувана інформація не є безпосередньо доступною або запит накладає непропорційний тягар на Офіс з повернення активів, який отримує запит, такий Офіс з повернення активів може відтермінувати надання інформації.
Перебіг строків починається з моменту отримання запиту на інформацію.
Середній термін опрацювання АРМА запитів іноземних юрисдикцій складає 5 днів.
Відмова або відстрочення виконання запиту щодо міжнародного співробітництва у сфері виявлення та розшуку активів здійснюється лише на підставі міжнародних договорів, стороною яких є Україна.
АРМА може відмовити у виконанні запиту щодо міжнародного співробітництва у сфері виявлення та розшуку активів у разі, якщо:
1) виконання запиту суперечитиме конституційним засадам чи може завдати шкоди суверенітету, безпеці, громадському порядку або іншим інтересам України;
2) запитуюча сторона не забезпечує взаємності у цій сфері;
3) запит стосується діяння, яке не є кримінальним правопорушенням згідно із законом України про кримінальну відповідальність;
4) витрати на таке виконання явно перевищуватимуть завдану кримінальним правопорушенням шкоду або явно не відповідатимуть тяжкості кримінального правопорушення (якщо це не суперечить міжнародному договору України).
АРМА авторизоване та є партнером універсальних міжнародних утворень та механізмів співробітництва (мереж), які використовує для здійснення співробітництва з органами іноземних юрисдикцій:
- CARIN (Камденська міжвідомча мережа з повернення активів);
- Interpol (Міжнародна організація кримінальної поліції);
- Europol (Європейський поліцейський офіс);
- Міжвідомча мережа з повернення активів Західно-Африканського регіону (ARIN-WA);
- Міжвідомча мережа з повернення активів Західної та Центральної Азії (ARIN-WСA);
- Міжвідомча мережа з повернення активів Азійсько-Тихоокеанського регіону (ARIN-AP);
- Міжвідомча мережа з повернення активів Південно-Африканського регіону (ARINSA);
- Міжвідомча мережа з повернення активів Східно-Африканського регіону (ARIN-EA);
- Міжвідомча мережа з повернення активів Карибського регіону (ARIN-CARIB).
Найбільшу кількість запитів щодо виявлення та розшуку активів АРМА отримує від Республіки Польща, Чеської Республіки та Латвійської Республіки.
Приклад
виявлення та розшуку активів на виконання запиту іноземного органу
АРМА отримано запит від компетентного органу іноземного органу щодо виявлення та розшуку активів фігуранта кримінального провадження, який підозрюється у відмиванні коштів. Зазначений фігурант є громадянином України.
У відповідь на зазначений запит, АРМА надано інформацію щодо наявності у фігуранта запиту об’єкту житлової нерухомості, земельних ділянок та автомобілю на території України. Окрім зазначеного, АРМА виявило компанію, в якій фігурант є співзасновником разом з компаніями, зареєстрованими в офшорній юрисдикції. Додатково АРМА надано інформацію щодо довіреностей, виданих фігурантом та на ім’я фігуранта на території України. Уся зазначена інформація відповідним чином візуалізована.
Зазначений запит опрацьовано АРМА протягом 4 днів.