ДОСТУП ДО ДЖЕРЕЛ ІНФОРМАЦІЇ ТА МОЖЛИВОСТІ АРМА
З метою виконання завдань у сфері виявлення та розшуку активів АРМА має право отримувати, обробляти та здійснювати обмін інформацією про фізичних та юридичних осіб у порядку, визначеному міжнародними договорами та законодавством України.
Пунктом 2 частини першої статті 10 Закону визначено, що АРМА з метою виконання своїх функцій:
1) витребовує за рішенням Голови АРМА або його заступника та безоплатно одержує у встановленому законом порядку від державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання обов'язків АРМА;
2) має доступ до Єдиного реєстру досудових розслідувань (в порядку та обсязі, визначених спільним наказом Офісу Генерального прокурора та АРМА), автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, користується державними, у тому числі урядовими, засобами зв'язку і комунікацій, мережами спеціального зв'язку та іншими технічними засобами.
Обробка такої інформації здійснюється АРМА із дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних та забезпеченням таємниці, що охороняється законом.
Перелік джерел одержання інформації, до яких має доступ АРМА з метою виконання своїх функцій у сфері виявлення та розшуку активів,:
- інформація, документи, автоматизовані інформаційні і довідкові системи, реєстри та банки даних, що є у розпорядженні державних органів, органів місцевого самоврядування;
- інформація щодо наявності та стану рахунків, операцій за рахунками конкретної юридичної або фізичної особи, фізичної особи – суб’єкта підприємницької діяльності, що є у розпорядженні банків;
- інформація щодо наявності та стану рахунків, операцій за рахунками конкретної юридичної або фізичної особи, фізичної особи – суб’єкта підприємницької діяльності, що є у розпорядженні професійних учасників ринків капіталів, організованих товарних ринків;
- інформація (у тому числі копії документів) стосовно фізичних та юридичних осіб, що є у розпорядженні органів іноземних держав, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, у тому числі банків, депозитарних та фінансових установ, приватних виконавців, аудиторів, нотаріусів, оцінювачів, а також експертів, арбітражних керуючих, членів ліквідаційних комісій, ліквідаторів, уповноважених осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Інформацію із вищезазначених джерел АРМА отримує в автоматизованому дистанційному режимі або шляхом отримання відповіді на письмові запити.
З метою підвищення ефективності процесів виявлення і розшуку активів та оперативного отримання необхідних відомостей АРМА постійно здійснює заходи, спрямовані на інформатизацію, автоматизацію, оптимізацію та врегулювання процедур доступу до інформаційних джерел, зокрема, шляхом взаємодії із суб’єктами, що є розпорядниками такої інформації, у тому числі, здійснюючи укладення відповідних меморандумів, угод, протоколів, видання спільних наказів.
З метою забезпечення отримання інформації для оперативного виявлення та розшуку віртуальних активів організовано взаємодію з постачальниками послуг, пов’язаними з обігом криптовалют.
Крім того, АРМА налагоджено співпрацю з провідними українськими та міжнародними ресурсами, що надають послуги у сфері збору інформації про корпоративну структуру, майновий стан юридичних та фізичних осіб, визначення місцезнаходження активів (геолокації) та інші необхідні відомості.
До таких ресурсів належать: YouControl, RuAssets, Orbis, Sayari, Maltego, Hunchly, ArcGis.
З огляду на вищенаведене, АРМА має широке коло інформаційних ресурсів, якими користується з метою виявлення та розшуку активів.
Відповідно до положень Директиви (ЄС) 2024/1260 Європейського Парламенту та Ради від 24 квітня 2024 року про повернення та конфіскацію активів Держави-члени забезпечують, щоб підрозділи з повернення активів мали негайний і прямий доступ до такої інформації, за умови, що така інформація зберігається в централізованих або взаємопов'язаних базах даних чи реєстрах, які належать державним органам:
(a) національні реєстри нерухомості або електронні системи пошуку даних, а також земельні та кадастрові реєстри;
(b) національні реєстри громадянства та населення фізичних осіб
(c) національні реєстри транспортних засобів, повітряних та водних суден
(d) комерційні реєстри, включаючи реєстри підприємств та компаній
(e) національні реєстри бенефіціарних власників відповідно до Директиви (ЄС) 2015/849 та дані, доступні через взаємозв'язок реєстрів бенефіціарних власників відповідно до цієї Директиви
(f) централізовані реєстри банківських рахунків відповідно до Директиви (ЄС) 2019/1153.
Держави-члени забезпечують, щоб підрозділи з повернення активів могли оперативно отримувати, або негайно і безпосередньо, чи за запитом, наступну інформацію:
(a) фіскальні дані, в тому числі дані, що зберігаються в податкових службах та органах державного фіскального контролю;
(b) дані про національне соціальне забезпечення;
(c) відповідна інформація, яка знаходиться у володінні органів, уповноважених запобігати, виявляти, розслідувати або переслідувати кримінальні злочини;
(d) інформація про іпотеку та позики;
(e) інформація, що міститься в національних валютних базах даних та базах даних про обмін валют
(f) інформація про цінні папери
(g) митні дані, включаючи транскордонні фізичні перекази готівки
(h) інформація про річну фінансову звітність компаній
(i) інформація про банківські перекази та залишки на рахунках
(j) інформація про рахунки криптоактивів та перекази криптоактивів, як визначено у статті 3 Регламенту (ЄС) 2023/1113 Європейського Парламенту та Ради ( 44);
(k) відповідно до законодавства Союзу, дані, що зберігаються у Візовій інформаційній системі (VIS), Шенгенській інформаційній системі (SIS II), Системі в'їзду/виїзду (EES), Європейській системі інформації та авторизації подорожей (ETIAS) та Європейській інформаційній системі судимості для громадян третіх країн (ECRIS-TCN).
Якщо інформація не зберігається в централізованих або взаємопов'язаних базах даних чи реєстрах, які ведуться державними органами, держави-члени вживають необхідних заходів для забезпечення того, щоб офіси з повернення активів могли швидко отримувати цю інформацію від відповідних установ іншими способами в спрощений і стандартизований спосіб.