Ц
Ц
Ц
A
A
A+

ВИЯВЛЕННЯ ТА РОЗШУК АКТИВІВ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ

Правові підстави

 

Діяльність АРМА з виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні здійснюється за аналогом установ з повернення активів, які успішно функціонують у державах-членах ЄС відповідно до рішення Ради Європейського Союзу від 06 грудня 2007 року № 2007/845/JHA та інших актів права ЄС.

АРМА є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави.

Виявлення активів - діяльність із встановлення факту існування активів.

Розшук активів - діяльність із визначення місцезнаходження активів.

 Відповідно до частини першої статті 170 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації в АРМА, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.                        

Згідно з частиною першою статті 9 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі - Закон) однією з основних функцій АРМА є здійснення заходів з виявлення, розшуку активів за зверненням слідчого, детектива, прокурора, суду (слідчого судді), центральних органів виконавчої влади в межах їхніх повноважень, визначених законом, надання роз’яснень, методичної та консультаційної допомоги слідчим, детективам, прокурорам та суддям з питань, пов’язаних з виявленням, розшуком активів.

Статтею 16 Закону встановлено, що з метою виявлення та розшуку активів АРМА:

1) вживає відповідно до звернень органів, що здійснюють досудове розслідування, прокуратури, судів заходів до виявлення та розшуку активів, взаємодіє з цими органами з метою накладення арешту на такі активи та їх конфіскації;

2) здійснює міжнародне співробітництво з відповідними органами іноземних держав у частині обміну досвідом та інформацією з питань, пов'язаних з виявленням, розшуком та управлінням активами;

3) забезпечує співробітництво з міжнародними, міжурядовими організаціями, мережами, діяльність яких спрямована на забезпечення міжнародного співробітництва у сфері виявлення, розшуку та управління активами, у тому числі з Камденською міжвідомчою мережею з питань повернення активів (CARIN), та представляє Україну в цій організації.

В аспекті законодавчого забезпечення процедур виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, АРМА врегулювано необхідну взаємодію з усіма правоохоронними органами.

Наказом АРМА, Національного антикорупційного бюро України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства фінансів України від 20.10.2017 №115/197-о/297/586/869/857, зареєстрованим в  Міністерстві юстиції України 02.11.2017 № 1342/31210, затверджено Порядок взаємодії при розгляді звернень органів, що здійснюють досудове розслідування, прокуратури та виконанні запитів іноземних держав щодо виявлення та розшуку активів.

Наказом АРМА, Державного бюро розслідувань від 26.04.2021 № 151/262,  зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.05.2021 за № 642/36264, затверджено Порядок взаємодії АРМА і Державного бюро розслідувань щодо виявлення та розшуку активів.

Наказом АРМА, Бюро економічної безпеки України від 22.02.2022 № 54/50, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.05.2022 за № 507/37843, затверджено Порядок взаємодії АРМА і Бюро економічної безпеки України щодо виявлення та розшуку активів.

 

Суб’єкти звернень у кримінальному провадженні

 

Суб’єктами звернень у кримінальному провадженні є слідчі, детективи, прокурори, які діють в межах своїх повноважень.

До АРМА із зверненням можуть також звертатися органи, що здійснюють досудове розслідування, та органи прокуратури в особі їх керівників.

Суб’єкти звернення є самостійними у складанні та направленні звернень до АРМА.

Звернення підписується особисто:

слідчим, або детективом, або прокурором - якщо суб’єктом звернення є відповідно слідчий, детектив, прокурор;

керівником органу досудового розслідування, керівником органу прокуратури - якщо суб’єктом звернення є відповідно орган досудового розслідування, орган прокуратури.

 

Розгляд звернень у кримінальному провадженні

 

На виконання АРМА приймаються звернення у конкретному кримінальному провадженні.

Повноваження слідчого, детектива, прокурора на звернення підтверджуються витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань, який додається до звернення та засвідчує наявність зазначеного у зверненні кримінального провадження і статус у ньому суб’єкта звернення, якщо ним є слідчий, детектив чи прокурор.

 

Звертаємо увагу! 

 

  • Звернення має містити постановку завдання АРМА щодо виявлення та розшуку активів, які можуть бути арештовані в кримінальному провадженні, та його взаємозв’язок з фактичними обставинами кримінального провадження, що можуть свідчити про вчинення злочину.

 

  • У разі необхідності вжиття АРМА заходів з виявлення та розшуку активів, які знаходяться (можуть знаходитися) за межами України, звернення додатково до основних відомостей, має містити фактичні обставини, що свідчать про правовий зв'язок вказаної у зверненні особи або майна з конкретно визначеною іноземною юрисдикцією (іноземними юрисдикціями).

 

  • У зверненні зазначається об’єктивно обґрунтований строк, впродовж якого АРМА має забезпечити виконання звернення та надати відповідь.

 

АРМА здійснює заходи з виявлення, розшуку активів, виходячи зі змісту звернення, в межах визначених Законом повноважень та з урахуванням ступеня фактичного доступу до джерел даних, що знаходяться у розпорядженні третіх осіб.

АРМА забезпечує виконання звернень у найкоротший можливий строк, але не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня його надходження, або в інший більш тривалий строк, зазначений у зверненні.

За потреби АРМА запитується додаткова інформація щодо предмета звернення з обґрунтуванням необхідності уточнення.

Розгляд, прийняття рішення за інформацією, викладеною у відповіді АРМА, здійснюються у визначеному законодавством України порядку суб'єктом, за зверненням якого складено таку відповідь.

 

Приклад виявлення та розшуку активів у кримінальному провадженні

 

У період з 2020 по 2023 роки, особа будучи уповноваженою на виконання функцій держави, набуває у власність шляхом реєстрації на близьких родичів дружини, активи у вигляді рухомого та нерухомого майна, загальною вартістю понад 61 млн. грн., що на 56 млн. грн. перевищує її офіційні доходи.

Крім того, з метою приховання факту набуття зазначених активів та бажаючи не бути притягнутим до кримінальної відповідальності, зазначена особа, будучи суб’єктом декларування вносить завідомо недостовірні відомості за звітний період до декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Придбані активи оформлені на батьків та бабусю дружини, а сам посадовець та його дружина користується частиною цього майна, що видно з відкритих джерел даних (в період з  2020 по 20023 роки батьки дружини та бабуся стають власниками елітної нерухомості в житлових комплексах міста Києва та на Київщині, преміальної нерухомості в місті Ужгороді, двох люксових кросоверів).

Також необхідно заначити, що відповідно до отриманої інформації на запит АРМА від усіх банків України встановлено, у період з 2021 по 2023 роки, в одному із банків України, родичами чиновника було проведено декілька операції без відкриття рахунків, з призначенням платежів, в тому числі таких, як: оплата згідно договору купівлі-продажу майнових прав; оплата за вищезгадані автомобілі, купівля валюти.

При цьому, аналізуючи інформацію отриману з бази даних про офіційні доходи, з яких сплачувались податки, встановлено, що родичі посадовця отримують в основному соціальні виплати, офіційного підтвердження щодо ведення ними бізнесу немає, та наразі вони є пенсіонерами.

Тобто, загальна сума грошових коштів, отриманих за рахунок законних доходів не дозволяє здійснити ними придбання численної нерухомості та авто, загальна вартість активів понад в 61 млн. грн.

Що стосуються дружини, відповідно до декларацій посадовця, також офіційно не мала достатньо коштів, як і сам посадовець відповідно з його заробітної плати та задекларованих заощаджень, щоб допомогти у придбанні родичам такої кількості рухомого та нерухомого майна.

 

Типовий зразок звернення правоохоронних органів до АРМА

Використання носіїв інформації з грифом "для службового користування" під час розгляду клопотання про накладення арешту на активи у кримінальному провадженні