Останнім часом дедалі частіше виникають питання щодо взаємодії двох процедур: санкцій, запроваджених проти осіб, причетних до агресії проти України та виконання ухвали суду щодо управління арештованими активами в рамках кримінального провадження. Зокрема, представники компанії, активи якої були арештовані в рамках кримінального провадження та передані в управління АРМА, звернулися до Антимонопольного комітету України (АМКУ) із закликом відхилити концентрацію або суттєво посилити вимоги до потенційного управителя, що на їх думку “допоможе захистити ринок фасованої води в Україні від монополізації та захистити інтереси держави”.
Варто відмітити, що санкційний механізм, передбачений Законом України «Про санкції», має свою специфіку і не є тотожним арешту в рамках кримінального провадження. Хоча обидва інструменти можуть застосовуватися щодо однієї особи, їх цілі та правові наслідки відрізняються.
Тож, санкційний механізм не може невілювати процесуальні заходи кримінального провадження, визначені КПК України.
Водночас, санкція не є формою кримінальної відповідальності, тож вона не обмежує можливостей подальшого кримінального переслідування осіб, проти яких вона введена. Навпаки, санкції можуть слугувати додатковим інструментом для боротьби з незаконною діяльністю та забезпечення виконання судових рішень.
Крім того, із положень Закону України «Про санкції» випливає, що застосування санкції не скасовує обов’язку держави проводити кримінальне переслідування та притягувати винуватих до відповідальності.
За таких умов, застосування інституту забезпечення позову в справах про застосування санкцій не перешкоджає здійсненню повноважень АРМА щодо реалізації та управління арештованими активами в рамках кримінального провадження.
Санкції та кримінальні провадження є важливими інструментами у боротьбі з незаконною діяльністю. Розуміння їх взаємодії дозволяє забезпечити більш ефективну реалізацію державної політики. АРМА, як уповноважений орган, діє в межах чинного законодавства і забезпечує захист інтересів держави.
Саме з метою врегулювання питання реалізації санкційних активів АРМА розроблено законопроект N 10069, схвалення якого дасть можливість органу державної влади із спеціальним статусом, який виявив, розшукав та управляє активом, можливість і реалізувати його в санкційному механізмі усунувши колізії при виконанні рішень ВАКС.
Такий механізм убезпечить державу від переривання договору управління та надходжень до бюджету і водночас унеможливить подвійну необхідність в огляді та оцінці активу іншим державним органом.
Щодо закликів до інших державних органів, в тому числі до АМКУ, позиція АРМА - незалежна та державницька. Кожен орган державної влади та судової системи є незалежним, ніхто не має право тиснути на прийняття ними рішень, а органи мають виконувати свої завдання і функції у відповідності до Конституції та законів України.