Питання визнання законопроєкту № 11009 невідкладним ініційовано АРМА ще в січні 2025 року. Сам законопроект зареєстровано в лютому 2024 року та пропонує змогу передавати за спрощеною процедурою арештовані санаторії для реабілітації військових та захисників.
Протягом півтора року профільним комітетом Верховної Ради України з питань антикорупційної політики за наявності позитивних висновків не подано законопроект до включення в порядок денний Парламенту.
Національне агентство інвентаризувало, оглянуло, та здійснює оцінку і здійснює процедури відбору управителів на Прозорро, а також співпрацює з правоохоронними органами щодо вирішення питань про накладення арештів повторно у випадках їх скасування.
Чимало прикладів, коли АРМА витративши чимало часу і ресурсу, відібрало управителя і отримало ухвалу суду про скасування арешту на відповідний актив. Ці та інші аспекти супроводжують арештовані активи.
Так, по деяким з них, детальніше:
Наприклад, щодо отриманих в управління готелів «Моцарт», «ОК Одеса», «АРКАДІЯ», «Центральний», які розташовані в м. Одеса.
Нерухоме майно чотирьох готелів передано відповідно до чотирьох ухвал Печерського районного суду м. Києва від 30.06.2022.
Ухвалою Київського апеляційного суду від 04.08.2022 скасовано арешт в частині заборони розпорядження та користування приміщенням готелю та ресторану «Моцарт».
Ухвалою Київського апеляційного суд від 09.08.2022 скасовано арешт в частині заборони розпорядження та користування приміщенням готелю, «ОК Одеса».
Ухвалою Київського апеляційного суд від 08.09.2022 скасовано арешт в частині заборони користування нежитловою будівлею готелю «Аркадія».
Арешт накладений на готель «Центральний» є чинним.
У зв’язку із частковим скасуванням арештів АРМА неодноразово зверталось із клопотаннями до Офісу Генерального прокурора щодо повторного арешту активів (04.01.2023, 29.05.2024).
Офісом Генерального прокурора листом від 27.06.2024 повідомлено АРМА, що орган досудового розслідування не звертався до суду з повторним клопотанням про арешт майна на Активи, оскільки в ході розслідування НЕ встановлено нових обставин, які б давали підстави для повторного звернення до суду з відповідними клопотаннями.
Санаторій «Жовтень»:
Санаторій «Жовтень», який складається з декількох об’єктів нерухомого майна, 3 рази передавався в управління АРМА відповідно до ухвал Печерського районного суду м. Києва (09.06.2022, 26.10.2022, 03.04.2023).
На більшість об’єктів нерухомого майна арешт скасовано.Тільки по вказаному санаторію арешти було скасовано триччі: ухвалами Печерського районного суду м. Києва (22.11.2023, 22.08.2024 та 14.11.2024).
АРМА щоразу зверталось до Офісу Генерального прокурора листами з необхідністю повторного накладення арешту на Активи та їх передачу в управління АРМА.
Окрім цього, Агентством забезпечено проведення оцінки Активу (майновий комплекс санаторію «Жовтень») та рецензування звіту на оцінку Активів. Вартість Активу згідно звіту про оцінку становить 60 757 000 грн.
Також АРМА листом від 11.04.2025 звернулось до прокурора щодо звернення до суду про повторне накладення арешту на інші об’єкти нерухомого майна.
Готель «Турист»:
Готель «Турист», який складається з декількох об’єктів, триччі передавався в управління АРМА відповідно до ухвал Печерського районного суду м. Києва (02.07.2022, 06.02.2022, 03.04.2023), і стільки ж разів скасовувався арешт на зазначений готельний комплекс ухвалами Печерського районного суду м. Києва (08.12.2022, 16.03.2023, 26.01.2024).
Щоразу АРМА зверталось до Офісу Генерального прокурора листами про необхідність повторного накладення арешту на Активи та їх передачу в управління АРМА.
Станом на 23.04.2025 арешт на Активи накладено ухвалою Київського апеляційного суду м. Києва від 18.12.2024, проте Активи не передані повторно АРМА в управління. Без отримання ухвали в управління - відсутні підстави оголошення конкурсів щодо пошуку суб’єкта оціночної діяльності та управителя.
Цілісний майновий комплекс санаторію «Поляна»
Цілісний майновий комплекс санаторію «Поляна» складається з декількох об’єктів нерухомого майна, які також тричі передавались в управління АРМА ухвалами Печерського районного суду м. Києва (06.02.2023, 03.04.2023, 19.07.2023). Слід зазначити, що 2 рази скасовувались арешти на Активи (28.02.2023, 02.10.2023).
Щодо Активів обрано суб’єкта оціночної діяльності та забезпечено проведення оцінки та рецензування звіту на оцінку. Вартість Активу згідно звіту про оцінку складає 32,7 млн грн.
15.05.2024 та 08.10.2024 через систему електронних закупівель Прозорро Актив виставлено на конкурс. За результатами проведених торгів – торги не відбулися.
Що підтверджує доцільність ініційованого законопроєкту 11009 про передачу цього активу в інтересах держави.
Санаторій імені Горького
Нерухоме майно ДП «Клінічний санаторій імені Горького» складається з декількох об’єктів нерухомого майна, які двічі передавались в управління АРМА (09.06.2022, 03.04.2023). Арешт на зазначені Активи скасовувався 28.02.2023 в частині заборони користування Активами власнику.
Щодо Активів обрано суб’єкта оціночної діяльності та забезпечено проведення оцінки та рецензування звіту на оцінку. Вартість Активу згідно звіту про оцінку складає складає 272 738 800,00 грн.
13.01.2025 через систему електронних закупівель Прозорро Актив було виставлено на конкурс, проте , жоден із учасників не взяв участі.
Це один із санаторіїв, який є привабливим для реабілітації військових.
Готель «Дружба»:
Нерухоме майно Готелю «Дружба» складається з декількох об’єктів нерухомого майна, які двічі передавались в управління АРМА (03.04.2023, 19.07.2023). Арешт на зазначені Активи також скасовувався двічі (27.03.2023, 26.01.2024).
Листом від 16.09.2024 АРМА звернулась до ОГП та до ДБР з проханням повторно передати Актив в управління АРМА.
Суб’єкт оціночної діяльності не обраний у зв’язку з відсутністю ухвали про передачу Активів в управління АРМА.
Cанаторій «Сонячне Закарпаття»
Активи санаторію «Сонячне Закарпаття» двічі передавались в управління АРМА (26.10.2022, 03.04.2023).
13.05.2024 між АРМА та суб’єктом оціночної діяльності укладено Договір про надання послуг з проведення незалежної оцінки активів та забезпечення рецензування звіту про оцінку Активу. Договір розірвано через невиконання оцінщиком оцінки Активів. Наразі вживаються заходи щодо обрання нового суб'єкта оціночної діяльності та укладення договору про надання послуг з оцінки та рецензування звіту про оцінку Активів.
Активи через систему електронних закупівель Прозорро на конкурс не виставлялись у зв'язку з відсутністю оцінки Активів.
Готель «Лондон-Кіровоград»
АРМА обрано субʼєкта оціночної діяльності на конкурсних засадах та проведено незалежну оцінку. Загальна вартість Активу становить 34,8 млн грн.
Три рази оголошувався конкурсний відбір управителя на електронному майданчику Prozorro.
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-06-20-004503-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-02-21-004232-a
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-03-11-008724-a
Тендерні процедури не відбулися у зв’язку з відсутністю пропозицій. 23.04.2025 Актив вчетверте було виставлено на електронний майданчик Prozorro для пошуку управителя https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-04-23-003070-a.
Готель «Хмельницьктурист»
Готель «Хмельницьктурист» переданий в управління АРМА, оглянуто та оцінено. Ринкова вартість Активу становить 16,8 млн грн, що підтверджується рецензуванням Звіту про оцінку майна від 28.05.2024.
З вересня 2024 року по квітень 2025 року оголошувалися відкриті торги з особливостями в інформаційно-комунікаційній системі «Prozorro» (у тому числі із зниженням гарантійного платежу на 10 відсотків від первісної суми, в зв’язку з тим, що відкриті торги з особливостями в ІКС «Prozorro» не відбулись внаслідок відсутності пропозицій), а саме:
UA-2024-09-27-010560-a
UA-2025-02-20-008017-a
UA-2025-03-11-009441-a.
Тендерні процедури не відбулися у зв’язку з відсутністю пропозицій. 23.04.2025 Актив вчетверте було виставлено на електронний майданчик для пошуку управителя (UA-P-2025-04-23-005753-a).
Це непоодинокі приклади, які водночас є аргументом, чому субʼєкти підприємницької діяльності не мають мотивації управляти арештованим майном. Адже, ухвала про зняття арешту може надійти і коли вже обрано управителя, а сам він інвестував в обʼєкт для підвищення ефективності від діяльності.
Ми маємо спільні задачі - зробити так, щоби такі активи не простоювали і коли на них немає попиту від бізнесу, їх можна використовувати в державних інтересах.