Реалізація положень Закону про АРМА на практиці виявляє низку проблем, вирішення яких потребує якісних змін відразу декількох законодавчих актів.
Як відомо, підставою для здійснення Нацагентством заходів з управління активами є судові ухвали, прийнятті у рамках кримінальних проваджень. Однак досить часто власники арештованих активів або пов’язані з ними особи подають позови в цивільному, господарському чи адміністративному процесах, а в якості забезпечувальних заходів таких позовів відповідні суди забороняють АРМА вчиняти певні дії з активами, тобто блокують управління. У підсумку виникає суперечність, коли одні судові ухвали зобов’язують Нацагентство здійснювати управління, тоді як іншими ухвалами ті ж дії забороняються.
Одним із прикладів є судові справи, які розглядалися за правилами адміністративного і господарського судочинства, предметом спору по яких було визнання протиправним та скасування наказу АРМА про призначення розпорядника рахунку в цінних паперах та визнання недійсним договору управління активом відповідно.
Судом забезпечено позов шляхом: зупинення дії наказу про призначення розпорядника рахунку в цінних паперах; заборони внесення змін до системи депозитарного обліку щодо надання повноважень керуючого рахунком у цінних паперах уповноваженим особам АРМА на підставі оскаржуваного наказу; заборони посадовим особам АРМА, уповноваженим вищевказаним наказом АРМА, управління простими іменними акціями (в порядку вимог Кодексу адміністративного судочинства України); заборони вчиняти будь-які дії на виконання умов договору управління майном (прості іменні акції) (в порядку вимог Господарського процесуального кодексу України).
Водночас правова позиція судів із зазначеного питання також є неоднозначною, оскільки із змісту постанови суду в іншій справі (щодо оскарження результатів аукціону з продажу активу (зерна) та договорів купівлі-продажу) вбачається, що положеннями Закону встановлено принцип пріоритету кримінального арешту.
З метою уникнення подібних ситуацій та розбіжностей, фахівцями АРМА було розроблено проект закону № 6144, який передбачає внесення змін до деяких законодавчих актів щодо реалізації принципу пріоритету кримінального арешту та удосконалення діяльності Нацагентства. Головна ідея документу – заходи забезпечення у вказаних судових процесах не мають перешкоджати діям АРМА, спрямованим на збереження вартості арештованих активів.
Сьогодні законопроект № 6144 є досить актуальним, адже без його ухвалення існує можливість невиконання судових рішень у кримінальних провадженнях, зокрема і щодо активів, пов’язаних з рф.
Натомість існуюча нині можливість використовувати забезпечення позову у цивільному, господарському чи адміністративному процесах може нівелювати результати здійсненої роботи, спрямованої на арешт та стягнення в дохід держави активів, у тому числі пов’язаних з рф.