Сьогодні у приміщенні пресцентру ІА «Інтерфакс-Україна» відбулася пресконференція керівника АРМА Дмитра Жоравовича, під час якої очільник Нацагентства підсумував роботу органу за перший квартал поточного року та презентував проект автоматизованої системи управління арештованими активами.
Під час брифінгу Дмитро Жоравович розповів, що першою вагомою подією для АРМА в цьому році стало придбання військових облігацій на 370 мільйонів гривень – найбільшу суму арештованих коштів з початку повномасштабної війни, яку було спрямована на цінні папери. Відтак, завдяки купівлі облігацій, до бюджету сукупно перераховано вже понад 1,2 мільярди гривень, а також ще понад 300 млн грн поза використанням інструменту цінних паперів.
«У березні 2023 року АРМА отримало перший купонний платіж за військовими облігаціями у розмірі 97,9 млн грн. Після конфіскації арештованих коштів, за які придбано цінні папери, їх буде перераховано до держбюджету разом з нарахованими сумами купонних платежів. Водночас, у разі скасування арешту, власники відповідних активів зможуть отримати облігації або ж кошти після їх погашення (включають вартість облігацій та доходів по них)», – зазначив керівник АРМА.
Зі слів очільника Агентства, за звітній період АРМА визначило переможців конкурсів з відбору управителя для арештованих активів «Моршинської», компанії «Аерок», судна «NIKA SPIRIT», спортивної бази та іншої нерухомості у Київській області, а також бази відпочинку «Бескид» в Івано-Франківській області.
«Щодо напрямку реалізації активів, цього року за результатами проведення конкурсного відбору юридичної особи, яка має право надавати послуги з організації та проведення електронних торгів арештованими активами, АРМА обрало другого реалізатора арештованих активів – ТОВ «Національна електронна біржа» та уклало відповідний договір», – зазначив посадовець.
Під час свого виступу Дмитро Жоравович також розповів, що на початку 2023 року було укладено договір про надання послуг з організації та проведення електронних торгів арештованими активами з ТОВ «Придніпров’є 2021». Співпраця з двома реалізаторами дозволяє АРМА розширити можливості щодо реалізації арештованих активів.
Крім того, Жоравовч зазначив, що за звітній період АРМА розширило перелік ресурсів, де публікується інформація про конкурсні відбори управителів арештованими активами. Так, завдяки комунікації з ДП «Прозорро», починаючи з січня цього року, оголошення про конкурси для приватних та державних компаній розміщуються на офіційному веб-сайті держпідприємства.
За словами керівника Агентства, з метою підвищення ефективності функціоналу Агентства, в АРМА наразі створено власну повноцінну інформаційно-аналітичну інфраструктуру у сфері виявлення та розшуку активів.
«Зокрема, зусиллями наших фахівців на даний момент вдалось створити практично замкнутий цикл з розробки інформаційно-аналітичного продукту для автоматизованої системи АРМ «Розшук» (автоматизоване робоче місце). Концепція системи АРМ «Розшук» передбачає здійснення заходів з виявлення та розшуку активів шляхом автоматичного обміну з інформаційними і довідковими системами, реєстрами та банками даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування. АРМА утрималося від використання бюджетних коштів на реалізацію проекту за допомогою сторонніх організацій, тому було прийнято рішення про втілення механізму за допомогою власних кваліфікованих спеціалістів, що мають необхідні знання та навички в сфері ІТ-технологій», – повідомив очільник Нацагентства..
Керівник АРМА зазначив, що вказані технології будуть широко використовуватися при виконанні аналітичної роботи спеціалістами АРМА. За допомогою заздалегідь визначених алгоритмів, інформаційно-аналітична система зможе обробляти великі масиви інформації та виділяти саме ті дані, які мають значення для окремо взятого кейсу. У підсумку, це значно скоротить час та підвищить ефективність розшуку активів і формування аналітичних висновків для правоохоронних органів у рамках кримінальних проваджень.
Зі слів Дмитра Жоравовича, досвід фахівців АРМА та компоненти автоматизованої системи у сфері розшуку активів наразі використовується для регламентації та автоматизації процесів вже у сфері управління арештованими активами.
Очільник АРМА відповів на найпоширеніше питання від громадськості – чому АРМА тривалий час не може передати активи в управління?
«Треба розуміти, що неможливо почати відбір управителя або передати майно на реалізацію відразу після надходження до нас судової ухвали. Між отриманням ухвали до фактичної передачі активу управителю АРМА здійснює десятки кроків. І на кожному з них можуть виникати вагомі проблеми, вирішення яких займає час.
Спочатку нам необхідно проаналізувати ухвалу та звернутися до суду або органу досудового розслідування у разі виявлення недоліків, наприклад якщо не визначено шлях управління або накладено неповний арешт – без обмеження для власника права користування чи розпорядження. Далі потрібно оглянути актив та зібрати про нього всю доступну інформацію. На цьому етапі наші фахівці постійно мають проблеми з протидією власників, недопуском на актив, ненаданням важливих документів щодо господарської діяльності тощо. Якщо при огляді з’ясовується невідповідність наявного в реальності майна з переліком, який вказано в ухвалі, потрібне нове клопотання і нова ухвала про доарешт активів.
Лише після цих дій можна оголошувати конкурсний відбір управителя. Отримавши документи від учасників, ми аналізуємо їхні пропозиції, досвід, фінансову звітність, перевіряємо на предмет пов’язаності із власником активу тощо. Коли переможця обрано, оголошуємо конкурс для оцінювача, який має провести оцінку активу. У випадку зі значною кількістю майна, з великими підприємствами та єдиними майновими комплексами оцінка об’єктивно триває тижні і навіть місяці, і це за умови, що оцінювач має доступ до необхідної інформації.
Далі розробляється проект договору, підписується договір управління між АРМА та управителем, після чого актив нарешті передається управителю у фактичне користування за актом прийому-передачі», – пояснив Дмитро Жоравович.
Керівник АРМА наголосив , що працівники Нацагентства провели тривалу і значну за обсягом роботу стосовно вдосконалення системи перелічених процедур.
«Насамперед, там, де це можливо, ми перетворюємо послідовні процеси на паралельні. Зокрема, вже підготовлено зміни до порядку відбору суб’єктів оціночної діяльності, які дозволять одночасно оголошувати конкурси для управителів та оцінювачів для економії часу.
В комунікації з Антимонопольним комітетом ми дійшли згоди про можливість того, щоб учасники конкурсу вже на етапі подачі документів до АРМА могли подавати документи на погодження до АМКУ, це стосується випадків, коли необхідний дозвіл на концентрацію.
Загалом, для впорядкування усіх процедур ми створили регламенти та виписали чіткі алгоритми дій з дедлайнами для наших фахівців. Всі процеси тепер будуть алгоритмізовані, частина буде автоматизована. Ми створюємо єдину інформаційну систему, яка акумулюватиме дані про всі заходи з управління, їх строки, відповідальних осіб тощо. Це дозволить підвищити якість аналітики, рівень керованості та контролю управлінських процедур на всіх етапах», – зазначив посадовець.
За словами очільника АРМА, такі процеси, як огляд активу, збір інформації про актив, аналіз документів від учасників конкурсу, розробка договорів управління – будуть відбуватися на основі розроблених анкет, чітких критеріїв та особливостей для кожного типу активів, а також визначення суттєвих умов договорів управління.
«Важливо зазначити, що розробка і впровадження цієї системи здійснюється власними силами фахівців АРМА та не передбачає жодних бюджетних асигнувань на створення і підтримку.
І найголовніше: більшість інформації із системи буде у відкритому доступі для громадськості, бізнесу та всіх інших зацікавлених сторін. Це дозволить відслідковувати перелічені процедури, отримувати інформацію про всі ключові етапи управління від надходження до АРМА ухвали до перерахування управителями надходжень в державний бюджет», – підсумував т.в.о. Голови АРМА.
ІНШІ МАТЕРІАЛИ
21-11-2024 Новини