Національне агентство з розшуку та менеджменту активів повідомляє про завершення законодавчого процесу реформування діяльності відомства.
Законопроєкт 12374-д пройшов складний шлях до ухвалення — п'ять публічних обговорень, 920 правок, негативні висновки органів влади. Найкритичніші зауваження та пропозиції, які лунали під час п'яти публічних обговорень, організованих АРМА, направлених та озвучених публічно, враховано у фінальній версії законопроєкту та знайшли своє відображення у правках до другого читання.
Що НЕ увійшло до прийнятого закону
- У прийнятому законі відсутні норми про нові способи управління, зокрема через залучення приватних виконавців чи арбітражних керуючих. Порушення статті 1033 ЦКУ та запропонований спосіб відбору управителя автоматизованою рулеткою - не витримали критики і провалено. Отже, впроваджена та дієва система агентством на Прозоро - буде діяти і надалі!
- Законопроєкт не містить обмежень для НАЗК щодо перевірки декларацій та інших неконституційних положень, що могли б загрожувати антикорупційній сфері. Отже, не дозволимо під ширмою «вимог ЄС» руйнувати антикорупційну систему та вносити в спеціальний закон про АРМА не притаманні органу норми.
- Відсутні норми щодо обовʼязку прокурорами здійснювати оцінку активів. Отож, АРМА забезпечило баланс взаємодії з правоохоронними органами та не дали можливості порушили закон про прокуратуру. ( стаття 35 та норми КПК)
- Провалено категоричну норму щодо розшуку активів за запитами фізичних та юридичних осіб. Отже, збережено баланс з правоохоронною системою та конфіденційність службової інформації
- Провалено ініціативи авторів законопроєкту дати можливість власника арештованого активу за сплату коштів користуватися і далі активом. Отже, унеможливлено корупційні схеми та збережено правові наслідки для настання економічної відповідальності в рамках кримінального провадження
- Провалено норми щодо проведення інвентаризації активів та підписання актів у короткі строки органами прокуратури. Нагадаю, АРМА і ОГП вже її здійснили, а така кількість арештованих активів, що накопичилася не може бути підписана навіть за місяць
Що враховано із зауважень АРМА
Найкритичніші зауваження та пропозиції, які лунали під час п’яти публічних обговорень, організованих АРМА, направлених та озвучених публічно - враховано у фінальній версії законопроєкту та внесених офіційно, знайшли своє відображення і в правках до другого читання. Отож, що враховано із зауважень АРМА :
- Розблоковано статтю 13 спеціального закону. Це був лакмусовий папір існування корупційних схем що мав наслідком блокування в 2019 і діяв роками поспіль
- Розблоковано управління корпоративними правами рф. Саме цю ініціативу АРМА наполегливо відстоювала майже два роки поспіль у різних законопроектах, щоби не питати згоди ворога на управління.
- Посилено інституційну спроможність органу, в частині проведення конкурсу на посаду голови, призначення заступників, проведення зовнішнього аудиту, що не було можливим протягом всього існування агентства.
- Вирішено питання щодо управління грошовими коштами та придбання ОВДП у післявоєнний стан для відновлення України. Отже, арештовані кошти і будуть продовжувати працювати та посилювати економіку країни.
- Вирішено питання щодо збереження активів, з розширенням повноважень АРМА
- Посилено статус АРМА в розшуку активів, в частині автоматизованого доступу до реєстрів
- Збережено функції моніторингу та контролю на рівні центрального апарату АРМА, без розпорошення функції на регіони
- Забезпечено можливість управління криптовалютою, АРМА буде мати гаманець віртуального активу, рахунки на спеціалізованих майданчиках з торгівлі криптовалютами з метою реалізації віртуальних активів
- Посилено роль громадськості в діяльності АРМА , зокрема передбачено створення незалежної та об'єктивної Ради громадського контролю та відділу внутрішнього контролю з метою запобігання, виявлення та розслідування правопорушень у діяльності працівників АРМА
- Забезпечення безперешкодного доступу працівників АРМА до активів, переданих в управління та активів, на які накладено арешт та щодо яких АРМА здійснюються заходи з ідентифікації
Збережені механізми прозорості
Впроваджена та дієва система агентства на Прозорро та Прозорро. Продажі діятиме і надалі! Відбір управителів через систему "Прозорро" та реалізація активів через Прозорро.Продажі, які АРМА розпочало за власною ініціативою, залишаються в силі та продовжуватимуть діяти.
Актуальні виклики
Залишається актуальним питання внесення змін до Кримінального процесуального кодексу та Закону України "Про Прокуратуру". Без відповідних змін окремі механізми просто не працюватимуть, що підтверджують негативні висновки правоохоронних органів.
До внесення необхідних змін АРМА продовжуватиме вирішувати ці питання у робочому режимі через щоденну ініціативну співпрацю з правоохоронними органами.
Інноваційні підходи отримали правову основу
Схвалення реформи означає законодавче закріплення інноваційних підходів, які АРМА впроваджувало протягом останнього часу. Електронні аукціони, відкриті конкурси на відбір управителів, детальна звітність про всі операції з активами — усе це тепер має міцну правову основу.
Реформа створює передумови для подальшого розвитку цифрових рішень у сфері управління активами та підвищення ефективності їх реалізації.
«Це означає, що розпочата нами реформа тепер офіційно закріплена у законодавстві України та отримала необхідну правову основу для ефективного функціонування. Прозорість процедур, які АРМА впроваджує у своїй діяльності, стала невід'ємною частиною законодавчої бази, що створює міцний фундамент для подальшого розвитку та вдосконалення системи управління арештованими активами», — зазначає Голова АРМА Олена Дума.
Реформа дозволить АРМА працювати ще більш ефективно, забезпечуючи максимальну прозорість усіх процедур та залучення найкращих управителів через конкурентні процедури. Це важливий крок для зміцнення довіри суспільства до роботи агентства та підвищення ефективності повернення коштів до державного бюджету України.
Працюємо далі!
ІНШІ МАТЕРІАЛИ

18-06-2025 Новини