Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Відкритий лист до групи послів G7

01-07-2024

Минув рік з моменту, коли посли країн Великої сімки висловили занепокоєння громадянського суспільства щодо вжитих процедур під час процесу призначення Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів. З метою зміцнення довіри до АРМА хочемо повідомити про численні виклики, досягнення та проблемні питання з якими ми зіштовхнулися за останній рік. Цей час став надзвичайно важливим у роботі Агентства, що відзначилося суттєвим покращенням показників в усіх напрямках його діяльності.

Одним із найбільших досягнень цього року можна зазначити те, що вперше з моменту заснування АРМА економічний ефект від його діяльності перевищив розмір витрат держави на його утримання (189 млн грн у 2024 році). Водночас застосування нових підходів до стратегії управління арештованими активами дало відчутну позитивну динаміку щодо сплачених доходів управителями до державного бюджету України.

Цей період відзначився високим рівнем продуктивності за кількістю запитів щодо розшуку активів – більше 7 тисяч звернень від українських правоохоронних органів та іноземних юрисдикцій. У цьому контексті важливим є досягнення відкриття публічного доступу до Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, – комплексної бази даних про всі активи, що були арештовані українськими правоохоронцями та судами у кримінальних справах. На сьогодні реєстр містить понад 290 тисяч записів про арештовані активи (з яких понад 69 тисяч передано в управління АРМА) та дає можливість відслідковувати (зокрема в режимі онлайн) всі дії, які відбуваються з тим чи іншим активом. Відкриття реєстру – це довгоочікуваний і вкрай необхідний крок в напрямку європейської інтеграції, який відповідає політиці відкритих даних та передовим міжнародним практикам.

Показовим також є те, що від управління активами за 2023 рік до державного бюджету України надійшло 101,3 млн, а за 6 місяців 2024 року – 295 млн грн (у 2021 році – 41,84 млн грн, у 2022 році – 34,79 млн грн).

Крім того, від реалізації арештованих активів за 5 місяців 2024 року до державного бюджету України надійшло 103 млн грн, зокрема 15,4 млн грн від митних платежів (2021 рік – 110,1 млн грн, 2022 – 980,8 млн грн, 2023 – 570,6 млн грн).

Також Агентство активно працювало над внесенням змін до чинного законодавства, що дозволило покращити механізми розшуку та ефективного управління арештованими активами. Одним із головних досягнень стало схвалення Стратегії повернення активів на 2023 – 2025 роки, що було розроблено на виконання міжнародних рекомендацій, зокрема, що містяться у Четвертому звіті Європейської Комісії щодо механізму призупинення безвізового режиму; операційних висновках, підготовлених за результатами сьомого засідання Підкомітету з питань юстиції, свободи та безпеки Комітету асоціації між Україною та ЄС; а також у Висновку Європейської Комісії щодо надання Україні статусу кандидата на вступ до ЄС. Стратегія визначає курс державної політики щодо запровадження комплексної моделі повернення незаконних активів в Україну та слугуватиме основою для розробки механізмів компенсацій збитків, завданих агресією російської федерації.

Також слід зазначити, що АРМА – єдиний в Україні центральний орган виконавчої влади, який уповноважений купувати військові облігації, а отже, і єдиний державний орган, який посилює обороноздатність країни саме за рахунок арештованих активів (грошових коштів), зокрема російського походження. Так, за останній рік було придбано військових облігацій на суму понад 4,162 млрд гривень (за рахунок 80% арештованих активів, що було передано в управління АРМА), що в рази перевищує суму витрачених Агентством коштів на купівлю таких ОВДП в попередні періоди діяльності. Окрім цього, АРМА ініціювало внесення змін до законодавства, що дало можливість купувати ОВДП у іноземній валюті.

Варто зазначити, що різниця між відсотковою ставкою ОВДП та депозитом у державних банках за останні півроку склала понад 500 млн грн гарантованих надходжень до державного бюджету.

Не менш важливою складовою діяльності АРМА є налагодження співпраці з спеціалізованими міжнародними інституціями та іноземними партнерами, які відповідають за організацію та реалізацію ефективної співпраці у сфері виявлення, розшуку та управління активами. Варто зазначити, що за останній рік АРМА вийшло на якісно новий рівень міжнародної комунікації та отримало значні успіхи в цьому напрямку. Зокрема, вперше за вісім років існування Агентства було підписано міжнародну міжвідомчу угоду – Меморандум про партнерство та співробітництво з Бюро з пошуку та повернення активів Республіки Мальта. Крім того, у 2024 році АРМА приєдналось до Європейської мережі партнерів проти корупції (EPAC),Європейської мережі контактних пунктів проти корупції (EACN), Наглядової ради Міжвідомчої мережі з управління активами Балканського регіону (BAMIN), а також налагодило співпрацю з Консультативною місією Європейського Союзу (КМЄС). На сьогодні КМЄС є єдиним партнером АРМА, що вносить свій вклад в інституційну спроможність Агентства. Крім того, надає матеріально-технічну допомогу, зокрема, з постачання програмного забезпечення та оргтехніки для потреб розшуку, а також проводить освітні заходи з метою забезпечення професійного розвитку співробітників Агентства. Спільні проєкти та обмін досвідом з міжнародними організаціями дозволяють впроваджувати кращі практики у сфері управління арештованими активам, що допомагає АРМА досягати значних результатів у боротьбі з корупцією.

Серед найуспішніших кейсів АРМА – управління активами ПрАТ «Вінницяпобутхім», що є одним з найбільших національних виробників побутової хімії. Завдяки оперативним контрольним заходам АРМА вдалося налагодити ефективне управління активами цієї компанії, забезпечити підтримку виробничих потужностей та збільшити стабільні надходження до державного бюджету України з 237 тисяч грн щомісяця майже до
8 млн гривень. Загальні надходження за останні 8 місяців наразі становлять 63,7 млн грн, враховуючи податки до державного бюджету, – 87 млн грн.

Ще одним визначним досягненням АРМА стало управління активами мережі автозаправних станцій «Glusco». Раніше ці активи не приносили жодних надходжень до державного бюджету через неефективне управління та відсутність належного контролю. Отже, завдяки заходам контролю та рішучим крокам АРМА вдалося оптимізувати роботу станцій, значно підвищити їхню прибутковість та забезпечити прозорість фінансових потоків. Зокрема, за п’ять місяців 2024 року ПАТ «Укрнафта» перерахувало до державного бюджету України згідно з укладеним з АРМА договором управління 35 мільйонів гривень від управління арештованими заправками мережі Glusco.

Варто згадати і про управління корпоративними правами газорозподільних компаній, відомих як «облгази Фірташа». Протягом попередніх двох років ці активи не приносили державі жодної копійки. Згідно з наказом АРМА від 04.10.2023 №227 спільно з СБУ створено міжвідомчу робочу групу, яка завдяки оперативно-контрольним заходам, забезпечила гарантії управителя. Такі гарантії згідно згідно розподілом дивідендів забезпечать надходження до державного бюджету України більше 800 млн грн, з яких:

за 2022 рік – 226 млн грн;

за 2023 рік – 564 млн гривень.

Станом на сьогодні завдяки роботі команди АРМА державний бюджет України вже отримав 172,4 млн гривень.

Яхта «Royal Romance» віктора медведчука стала ще одним яскравим прикладом ефективної роботи АРМА за останній рік. Незважаючи на потужний опір з боку адвокатів юридичної компанії Steptoe International LLP (USA), що представляють інтереси медведчука, АРМА вдалося провести низку оперативних заходів та здійснити необхідні процедури для початку процесу реалізації яхти, що була арештована ще з 2022 року, але до листопада 2023 року через низку обставин справа не мала належного розвитку.

У листопаді 2023 року за ініціативи АРМА Кабінет Міністрів України вдосконалив процедуру продажу арештованих активів та унормував їх реалізацію за кордоном. З цього моменту АРМА, не будучи уповноваженим органом, що надсилає запити до іноземних компетентних органів про міжнародну правову допомогу, відповідно до статті 545 КПК України, статті 18 спеціального Закону України про АРМА, надіслало низку запитів щодо яхти до хорватських органів державної влади – Міністерства моря, транспорту та інфраструктури, Міністерства юстиції, Міністерства закордонних справ, Посольства Хорватії в Україні та всім компетентним органам державної влади України, які залучені до цього процесу. Завдяки плідній двосторонній співпраці ми отримали сприяння від державних органів Хорватії щодо подальшої реалізації активу.

Вагомими досягненнями стало отримання Свідоцтва про право плавання під Державним прапором України, що супроводжувалося відповідними змінами до Міжнародної морської організації (ІМО), а також проведення огляду яхти делегацією АРМА та отримання вкрай важливих документів, що були вилучені із судна, хорватською поліцією під час його арешту. Зазначене дозволило провести конкурс на відбір реалізатора судна та обрати двох переможців конкурсного відбору, що вперше запустило процес реалізації активу, який перебуває в іноземній юрисдикції.

Отримавши практичний досвід першого кейсу повернення активів, розуміючи прогалини національного законодавства, з метою скорочення часу на підготовку та надсилання відповідних запитів про міжнародну правову допомогу, а також забезпечення належної взаємодії між компетентними органами України та іноземних держав, належної координації та виконання запитів з врахуванням законодавства іноземних держав та міжнародних угод, Агентство ініціювало зміни до статті 545 КПК, що спрямовані на дозвіл в межах компетенції АРМА звертатись до органів влади, які знаходяться в іноземних юрисдикціях із запитами про міжнародну правову допомогу у сфері виявлення, розшуку та управління активами.

Незважаючи на значні досягнення, ми продовжуємо стикатися з великою кількістю викликів, зокрема з необхідністю подолання опору з боку тих, хто намагається уникнути відповідальності за свої незаконні дії. Слід зазначили, що з боку деяких державних інституцій і міжнародних партнерів не було належної підтримки ініціатив Агентства. Зокрема, попри наші чисельні звернення (зокрема у межах безпекових угод) до Посольств ключових країн-партнерів та чинних проєктів міжнародно-технічної допомоги досі не було задіяно механізми для створення Офісу Реформ та реалізації інших ініціатив АРМА, що дозволить залучити іноземних експертів та посилити інституційну спроможність органу.

Відсутність підтримки з боку проєктів міжнародної-технічної допомоги залишається суттєвою проблемою. Незважаючи на те, що АРМА активно співпрацює з іноземними партнерами, наразі багато ініціатив Агентства залишаються без належної уваги. Додатковим викликом є бюджетні обмеження та недостатнє фінансування діяльності АРМА, що суттєво ускладнює виконання стратегічних завдань та реалізацію важливих проєктів.

Додаткові труднощі створюють законодавчі обмеження. Зокрема, слід наголосити щодо тривалого розгляду законодавчих ініціатив Верховною Радою України. Наприклад, законопроєкт № 10069 від 18.09.2023, що передбачає внесення змін до законодавства, зокрема, до Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів», що позбавляє необхідності отримувати дозвіл власника – рф та її резидентів – на управління та реалізацію їхніх арештованих активів (перебуває на розгляді у Верховній Раді України).

Не менш важливим є законопроєкт № 11009 від 12.02.2024, що покликаний врегулювати питання управління активами під час дії воєнного стану та у мирний час через вдосконалення санкційної політики та підвищення ефективності управління державним, комунальним майном та арештованими активами з метою забезпечення життєво-необхідних гуманітарних, військових або інших потреб, що виникли під час дії воєнного стану в Україні (перебуває на розгляді у Верховній Раді України).

Іншим прикладом є ініційований АРМА проєкт Закону України про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», що передбачає удосконалення порядку конкурсного добору Голови Агенства, визначення вичерпного переліку підстав для дострокового звільнення або припинення повноважень Голови АРМА, запровадження гарантій незалежності АРМА від неналежного втручання або впливу на його діяльність, а також удосконалення процедури проведення незалежної зовнішньої оцінки діяльності АРМА (направлено заінтересованим органам виконавчої влади для внесення змін та пропозицій).

Також варто зазначити, про запит громадянського суспільства на проведення аудиту роботи АРМА для незалежної зовнішньої оцінки діяльності Агентства. За ініціативи АРМА вже було проведено фінансовий аудит Держаудитслужбою та отримано відповідний проєкт звіту за період з 01.01.2022 по 31.12.2023. Крім цього, АРМА ініціювало проведення перевірки Рахунковою палатою України.

Проблемним питанням залишається проведення зовнішнього аудиту згідно зі статтею 12 Закону про АРМА, оскільки через прогалини національного законодавства проведення подібної перевірки діяльності Агентства належним чином не врегульоване.

Всупереч численним перешкодам з боку осіб, що були позбавлені незаконно набутого майна, та обмеженій підтримці з боку проєктів міжнародної технічної допомоги, Камденська міжвідомча мережа з питань повернення активів (CARIN) у своєму щорічному звіті за 2023 рік згадала Україну як одного з найбільш активних учасників міжнародної взаємодії. З 436 запитів на розшук майна, які надіслала Україна до CARIN, 215 було направлено АРМА. Водночас Швейцарія, США, Україна та Велика Британія отримали найбільшу кількість запитів від членів CARIN на виявлення та розшук активів. Із 138 запитів до України 106 надіслано до АРМА, що демонструє високий рівень довіри міжнародних партнерів до відомства.

Отже, кожен крок АРМА і кожна реалізована ініціатива спрямовані на створення справедливого та прозорого механізму, що забезпечує не тільки негайні результати у вигляді повернення активів та збільшення надходжень до державного бюджету України, але й має далекосяжні наслідки для укріплення економічної та соціальної стабільності держави. Заходи, спрямовані на вдосконалення системи управління активами, внесення законодавчих змін для оптимізації процедур відбору управителів активами, розширення можливостей реалізації арештованих активів, зокрема, за кордоном, відображають глибоке розуміння потреб сучасної України та ефективну роботу Агентства на благо нашої держави та її громадян.

Попри всі виклики, розуміючи високий потенціал Агентства, який можна якісно підсилити за допомогою наших стратегічних партнерів, АРМА залишається відкритим до співробітництва у двосторонньому та багатосторонньому форматах для вирішення проблемних питань та підвищення ефективності своєї діяльності.

 

 

Голова АРМА                                                                                 Олена ДУМА