Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Виступ Корнела Келінеску - Голови Румунського агентства з пошуку та управління конфіскованими активами (ANABI) на щорічному звіті АРМА за 2023 рік

28-03-2024

Вітаю, моє ім'я - Корнел Келінеску. Я очільник Румунського агентства з пошуку та управління конфіскованими активами (ANABI). Перш за все, хочу привітати всіх вас і дуже дякую за запрошення. Також хочу привітати АРМА за підвищення рівня боротьби з корупцією та за лідерство у поверненні активів. Ми ведемо цю боротьбу разом, і як зазначено, зробити це самостійно неможливо. Той факт, що ми тут, показує, що ви не одні, у вас є хороші сусіди, у вас є хороші партнери, і я сподіваюся, що у вас також є хороші друзі.

Я скористаюсь нагодою поділитися з вами трохи тим, що ми робимо, з кількома застереженнями, оскільки зазвичай я проводжу цю презентацію в багатьох країнах, і всі хочуть скопіювати або реплікувати. Перша порада, яку я даю всім, хто зацікавлений у цій сфері відновлення активів: не копіюйте сліпо, знайдіть свою власну модель. Візьміть найкраще з того, що бачите навколо, і реплікуйте це, адаптуючи під свою юридичну систему.

Те, що ми винесли, коли почали працювати над відновленням активів, це той факт, що всі очікували на магію, всі очікували, що речі стануться за одну ніч, і зазвичай була одна установа, одна інституція, на яку покладали всю вину за все. Те, що ми намагаємося зробити в Румунії, це пояснити всім – членам уряду, членам парламенту, громадянському суспільству – що ми можемо або втратити все, або виграти все. Отже, ідея полягає в тому, щоб мати інтегрований підхід, залучити всіх зацікавлених сторін, які беруть участь у боротьбі зі злочинністю, але також тих, хто повинен отримати користь від процедури злочину.

Отже, що ми розробили, це те, що мені подобається говорити про наше агентство в Румунії: універсальний сервісний центр, місце, де кожен  зацікавлений може отримати сервіс, отримати навчання, отримати інструкції, отримати підтримку. Отже, я поділюсь з вами декількома речами, що ми робимо, але знову ж таки, з великим застереженням: не копіюйте сліпо. Слухайте, дивіться, і якщо це підходить вам, використовуйте, якщо ні, шукайте щось інше, адже це еволюція. Ми вчимося щодня, ми змінюємося щодня, нам доведеться змінювати закон знову і знову, оскільки злочинці еволюціонують. Ми повинні наздоганяти їх і мати необхідні інструменти.

Вам також буде легко, після перегляду цього звіту, зрозуміти, що ми робимо деякі речі, які є частиною інтегрованого підходу на вашому рівні та міжнародному. Так, як це робить АРМА, ми також стикаємось, і, будучи підключеними до вузла спеціалістів по всьому світу, ми можемо досягти майже кожної юрисдикції за дуже короткий час, години. Наприклад, якщо сьогодні в Україні виникає справа, яка має зв'язок з Румунією, АРМА зв'яжеться в той же день з прокурором з Румунії. Прокурор з Румунії буде в контакті з прокурором в Україні. Це перевага мати мережу, але це також перевага мати хороші партнерства і хороші зв'язки.

Ось чому важливо, щоб ваше агентство, наше агентство, були частиною цієї великої родини спеціалістів. Я не лише присутній тут у своїй якості директора агентства, я також є членом керівної групи CARIN, і зазвичай CARIN є найкращою платформою, що надає вам доступ до того, що ми робимо. І новим для багатьох інших країн є той факт, що ми не зупиняємося після отримання остаточного рішення, і це те, що ми всі маємо враховувати.

Ми також проводимо слідство після засудження в багатьох кримінальних справах. Ви отримуєте рішення, у вас є наказ про конфіскацію на мільйони та сотні мільйонів, і рівень відновлення зазвичай низький. Важливо не зупинятися, і ви маєте владу, надану агентству, яке відповідає за відновлення активів, продовжувати слідство навіть після засудження. Згадувалося про розвиток злочинців у сфері штучного інтелекту. Так, на жаль, вони такі передові і використовують, зокрема криптовалюти, для приховування прибутків від злочинів. Для нашого регіону суми перевищують сотні мільярдів, які проходять через обмінники, і зараз через обмінники. Ось чому вам потрібно знайти не багато, а найкращих експертів, яких ви можете мати під рукою, щоб відстежувати, конфіскувати та продавати криптовалюту. Ми досягли цього висновку. Ми займалися криптовалютними справами останні п'ять років, і, на жаль, такі спеціалісти дуже рідкісні. Отже, вам доведеться інвестувати у свої ресурси, і зазвичай це означає створення спеціалізованого підрозділу. Усі великі агентства, з якими ми працюємо, мають такий тип підрозділу, але їм потрібно мати найкращі доступні ресурси: обладнання, програмне забезпечення і, звичайно, навчання, сертифікації тощо.

Ми також керуємо, і коли ми впровадили це в Румунії, це було новинкою. Ніхто не звертав уваги на управління. Те, що ми зробили для дійсно цінних активів, означає €50,000 за індивідуальні активи або €300,000 за акції компанії. Для нас найкращий спосіб управління кримінальними активами - продати їх. Знову ж таки, це була проблема менталітету. Введення цього в наше законодавство було сприйнято як революційне. Для деяких наших членів громадськості це бачилося як зловживання, як те, що не слід робити. Але це шлях вперед. Отже, ми не витрачаємо громадські кошти. Ми йдемо вперед і переконуємо суддю, що найкращий спосіб управління - продати, і ми робимо це до остаточного рішення.

Після введення участі в наших аукціонах, все є прозорим, все контролюється, і вам вдається забезпечити велику участь в аукціоні. Близько 10% до 15% учасників приходять з-за кордону. Це розширює кількість учасників і також підвищує рентабельність. Ми також створили цю систему. Це система, яка об'єднує всіх зацікавлених сторін. На даний момент 15,000 учасників, і ціль - досягти 70,000. Вся поліція, всі прокурори, всі суди та адміністративні структури, що беруть участь, надають інформацію до цієї системи. І агентство в даний час має дані з понад 70,000 судових рішень щодо активів. Оскільки це знову еволюція, це важливо для експертів з боротьби з корупцією. Вартість наявності цієї системи дуже висока, і ми демонстрували в багатьох ситуаціях, що наш підхід не лише ефективний, але і наше час добре витрачено на її впровадження.

Отже, ми під тиском. Громадськість просить нас збільшити наші показники, покращити нашу продуктивність, і насправді уряд погодився надати нам ресурси, але лише за умови, що ми зможемо покращити нашу продуктивність на 50%. Так що це дуже прагматично, об'єктивно, і це створює великий тиск на нас, а також на всіх зацікавлених сторін. Знову ж таки, ви не можете досягти успіху самотужки. Ось чому нам потрібна хороша співпраця з поліцією, з прокурорами, щоб мати міцну правову основу для ваших дій перед судом, і не зупинятися після того, як у вас є рішення. Я дійсно рекомендую це слідство та управління після вироку, разом з поліцією та прокурорами, для розробки інструментів, настанов. Ми досягли рівня навіть створення додатків, тому що ніхто більше не читає інструкцій та книг. Так що, в Румунії, поліція та прокурори мають настанови у розроблених додатках, створюючи практику, створюючи контрольні списки, та забезпечуючи швидкий доступ до інформації.

Ми не одинокі у регулюванні, яке доступне на вашому рівні, і ми готові надати вам доступ до конфіскації доходів від злочину, яка базується на ідеї прямого спілкування: прокурор до прокурора, суддя до судді, та з-за кордону. Важливо, щоб ви прийшли до рішення, досягли наказу про конфіскацію, і тоді, це дуже важливо, щоб у вас були готові органи, які готові вести переговори та боротися за ті відсотки. Міжнародне правило - 50% до 50%, оскільки ми припускаємо, що ми всі боремося за одну мету, і ми інвестували рівно у виявлення та відновлення кримінальних активів. Але я рекомендую вам приділити цій темі багато уваги, тому що вона увійде у вашу практику, що вам потрібен присвячений орган, і я думаю, що АРМА має бути тим, хто займатиметься цим, що виступає за збільшення цих 50% на користь юрисдикції. Ми зробили це, ми змогли забезпечити 100%, 75%, але це також тому, що у вас є всі аргументи у ваших файлах, і вам потрібно діяти як хороший менеджер, щоб ви могли переконати своїх партнерів, що ваша роль у цій справі була важливішою.

Ми також залучені до того, що відбувається після завершення справ. Знову ж таки, для нас це інтегративний підхід. Ми займаємося всіма активами від початку до кінця, і для нас найкращий спосіб показати громадськості, що відбувається з кримінальними активами, - повернути їх суспільству. Ось чому ми вирішили в 2022 році, що половина конфіскованого повертається на запобігання злочинності, освіту та захист жертв. Ця схема зараз оцінюється багатьма іншими юрисдикціями, але я думаю, це найкращий спосіб показати вашій громадськості, що ви насправді робите.

Наприклад, цього року ми запустили вперше програму руху для НГО. Ми насправді виступаємо як Управлінський орган. Ми проводимо конкурси для громадянського суспільства, яке подає заявки на кошти з конфіскацій, і за ці кошти вони реалізують проекти, переважно зосереджені на роботі з жертвами.

Знову інтегрований підхід, універсальний сервісний центр. Ми також забезпечуємо уряд і парламент основами для реформування політики. Ми є депозитарієм політики в галузі відновлення активів. Ми сприяли стратегії, яка зараз реалізується, 2021-2025.

Ми вже прогнозуємо наступні п’ять років, які нас чекають у цій сфері, але знову ж таки, це перевага мати організацію, яка має найбільше інформації про предмет, що обробляє процес. Нам вдалося зібрати за нашим столом поліцію, прокурорів, фіскальні органи, НГО, мас-медіа — усіх, хто стурбований цією темою — і все це потім відображено в цій політиці, яка впроваджена. Ми не займаємося лише на національному рівні, оскільки ми пишаємося тим, що робимо. Ми доклали багато зусиль на рівні ЄС, щоб надати офісам з повернення активів правові інструменти для роботи з процесом. Дивно чи ні, але навіть сьогодні офіси з повернення активів не мають міцної правової бази на рівні ЄС. Ми діємо на основі рішення ради, ухваленого роки тому, і насправді нова директива, у розробці якої ми беремо участь, надасть усім офісам з повернення активів у ЄС доступ до баз даних, експертизи та впровадження цих механізмів управління.

Важливо, щоб ви знали, що на цей момент в ЄС лише сім юрисдикцій насправді роблять те, про що ми тут говоримо в пізніших продажах. Лише сім країн включено, які це роблять. Це було нововведенням, і це важливо для антикорупційних експертів у кімнаті. Ми багато боролися за введення конфіскації на основі несудових рішень та цивільно-правових інструментів, оскільки зазвичай тягар доказування у кримінальних справах дуже високий, і ми досягли багатьох ситуацій, де справедливість не відбувається, і наш гасло, «Злочин не окупається», насправді не втілене в життя. Таким чином, ми виступали за введення цих інструментів до директиви, і я дійсно сподіваюсь, що Україна також впровадить ці положення, оскільки вони нам потрібні у нашій практиці.

Так само наше агентство зараз залучене до розробки другого протоколу до воєнної конвенції. Отже, як ви бачите, це інструменти, які зараз розвиваються, і важливо, щоб ваші спеціалісти, ваші експерти, також брали участь у цьому процесі.

Ми під тиском. Громадськість просить нас збільшити наші показники, покращити нашу продуктивність, і насправді уряд погодився надати нам ресурси, але лише за умови, що ми зможемо покращити нашу продуктивність на 50%. Так що це дуже прагматично, це об'єктивно, і це створює великий тиск на нас, але також на всіх зацікавлених сторін. Знову ж таки, ви не можете досягти успіху самотужки. Ось чому вам потрібна хороша співпраця з поліцією, з прокурорами, щоб мати міцну правову основу для ваших дій перед судом, і не зупинятися після того, як у вас є рішення. Я дійсно раджу це слідство та управління після вироку.

Також важливо повертати експертизу, яку ви маєте, практикам, і це одне з основних завдань агентств з повернення активів. Ми робимо це щоденно. Ми працюємо разом з поліцією та прокурорами для розробки інструментів, настанов, посібників. Ми досягли рівня навіть створення додатків, тому що ніхто більше не читає посібники та книги. Так, у Румунії поліція та прокурори мають настанови у розроблених додатках у системах iOS та Android.

Я рекомендую це вам, адже знову ж таки, мова йде про створення практики, створення контрольних списків і забезпечення швидкого доступу до інформації.

Ми не одні, і ми є частиною трьох великих конструкцій, які зараз працюють над впливом на регулювання, доступне на рівні ЄС.

І ми готові надати вам доступ до інформації, яку ми зібрали, так що практика всіх держав-членів ЄС у впровадженні регулювання щодо арешту та конфіскації доходів від злочину, яке базується на ідеї прямого спілкування: прокурор до прокурора, суддя до судді, та пряме визнання наказів про арешт та конфіскацію. Ми також розробили інструмент, який, на основі інформації, яку я мав, також підтримував багато ваших діяльностей. І я говорю тут про наші проекти. Ми є частиною цього консорціуму разом з академічними колами, разом з найкращими агентствами з повернення активів у Європі, Europol, Eurojust, і ми розробили глобальну базу даних, яка збирає всю доступну інформацію про торгові реєстри, кінцевих бенефіціарів тощо.

У 2022 році було проведено перше картографування разом з Transcrime, і це влилося в операції OSCAR, операцію, а також у поточні справи, які ведуть Europol та всі агентства, які працюють над цими справами. Ми також доступні для надання вам доступу до цієї системи та для її збереження у ваших поточних справах.

Моя презентація була короткою. Я хотів зберегти її короткою, але я хотів, щоб ви мали контрольний список речей, які ми робимо, і речей, які ви можете розглянути у співпраці з нами. І я повертаюся до моєї вступної фрази, дякую за запрошення. Добре бачити, що АРМА активна, добре бачити, що АРМА може зібрати таку чудову аудиторію для цього звіту. Ми вже на другій зустрічі, і я думаю, що у нас є звичка зустрічатися досить часто, оскільки ми працюємо з нашими партнерами в Києві, щоб мати міцне двостороннє партнерство. Сподіваюся, незабаром цього року ми побачимо вашу команду тут або поблизу для продовження нашої роботи. Дуже дякую.