Ц
Ц
Ц
A
A
A+

За участі АРМА розроблено законопроект про повернення незаконних активів з-за кордону

10-04-2020

До Верховної Ради України народними депутатами подано законопроект, який передбачає внесення змін до Спеціального закону про АРМА з метою формування дієвого механізму повернення незаконних і виведених закордон активів.

Законопроект розроблено народними депутатами спільно з експертами Українського інституту майбутнього із залученням до консультацій представників, які працюють безпосередньо у сфері виявлення та розшуку активів і мають досвід співпраці з міжнародними організаціями .

Необхідність законодавчих змін викликана недосконалістю  правового регулювання процедур із повернення незаконно набутих активів.

Досвід іноземних країн засвідчує дієвість практики виявлення, арешту і повернення незаконних коштів у рамках цивільного процесу, адже в ході останнього іноземний суд зобов’язує власника активів розкрити інформацію (наприклад, про структуру власності свого бізнесу, законність походження активів),  збір якої у межах кримінального провадження часто триває роками.

Представництво інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах є досить тривалим процесом, який вимагає не лише великих обсягів фінансування, але і залучення вузькопрофільних спеціалістів, які володіють спеціальними знаннями та є фахівцями в галузі права в межах кожної окремої юрисдикції.

Для фінансування таких судових процесів у світовій практиці залучають так звані судові фонди, які інвестують власні кошти у перспективні справи з повернення нелегально отриманих  активів. Оскільки прибуток фондів складає частка від фактично повернутих державі коштів, ресурси державного бюджету не витрачаються взагалі. До того ж  в умовах відсутності матеріального ризику в разі програшу у цивільній справі, виграш процесу забезпечує реальне повернення державі коштів, що на практиці є недосяжним результатом у межах кримінального провадження.

Повернення активів є одним з основоположних принципів конвенції ООН проти корупції, реалізація якого вимагає злагоджених дій національних органів влади  та міждержавного співробітництва і залучення приватних компаній до фінансування судових  процесів за "success fee" є дієвим інструментом в  цьому напрямку.

Попри те, що сьогодні не існує єдиного підходу до того, як має функціонувати цей інститут в національній та міжнародній площині, досвід ряду країни, таких як Австралія, Велика Британія, Канада, Нігерія, Казахстан, підтверджує дієвість описаного підходу.

Однак сьогодні в Україні за жодним державним органом не закріплено повноваження для реалізації такої практики саме у справах про повернення протиправних активів за допомогою представництва держави у цивільних провадженнях в іноземних юрисдикціях. А зважаючи на те, що саме до компетенції АРМА належить формування та реалізація політики у сфері виявлення та розшуку активів, зокрема і участь у забезпеченні представництва прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах у справах, пов’язаних з поверненням в Україну корупційних та інших незаконних активів, до Спеціального закону пропонується внести зміни, які дозволять Агентству ефективно виконувати зазначену функцію. Насамперед, залучати на договірних засадах та отримувати юридичні послуги від судових фондів (юридичних радників), не витрачаючи бюджетних коштів.

Ухвалення законопроекту дозволить досягти двох основних цілей: 1) впровадити в національну правову систему абсолютно новий для України, але добре відомий у світі механізм фінансування судових процесів за так званий «гонорар успіху»  без витрат з державного бюджету; 2) отримати  реальний інструмент для прискорення повернення незаконних активів.

АРМА переконане у важливості розробленого документу для майбутнього наповнення державного бюджету, що має особливе значення у нинішніх економічних умовах, та висловлює вдячність народним депутатам і експертам за ініціювання та підтримку законопроекту.