Ц
Ц
Ц
A
A
A+

АРМА 2.0. Як перезавантажується Агентство

15-10-2019

«Рада ухвалила закон про перезапуск НАЗК». «Нацрада попросила анулювати ліцензію NewsOne». Серед цих та інших новин за 2 жовтня ви не знайдете повідомлення про те, що саме в цей день два роки тому Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) вперше отримало арештовані активи в управління.

Отже, в цьому місяці АРМА відзначає 2-х річчя роботи de facto. В Україні «з нуля» з’явився центральний орган виконавчої влади, який, скільки б не тривав його арешт активів, їх зберігав та при можливості примножував їхню вартість. За цей час Агентство отримало велетенський досвід управління та продажу транспортних засобів, нерухомості, мультифункціональних об’єктів, грошей, корпоративних прав та прав вимоги, а також діючого бізнесу.

За об’ємом та різноманітністю портфель активів, якими ми управляємо, є напевно одним з найбільших у світі. Зайшовши на сайт АРМА, ви дізнаєтесь, що він коштує понад 3,5 млрд гривень (плюс більше 300 млн гривень грошових коштів на депозитних рахунках) та налічує понад 1800 активів.

Все, що описав вище, – це своєрідна «порівняльна база» для побудови траєкторії руху у майбутнє. Вимоги до АРМА держави, потерпілих, кредиторів та суспільства загалом постійно зростають; Агентство на це відповідає вдосконаленням процедур управління арештованим майном та втіленням прозорості скрізь, де це можливо.

У вересні цього року АРМА запровадило нові правила подачі документів для участі в конкурсі з відбору управителів. Тепер лише в електронній формі із застосуванням ЕЦП. Ті, хто хочуть управляти майном, можуть забути про паперовий пакет документів і його подачу в офіс АРМА. Чи простіше тепер виправляти помилки у поданих документах? Так.

Також Агентство скасувало передавторизацію потенційних управителів. Відтепер конкурсні відбори серед авторизованих учасників не проводитимуться. Практика засвідчила, що визнання компанії придатною до управління арештованим майном без перевірки її можливостей на практиці часом призводило до ризиків та зайвого адміністративного навантаження на АРМА. В майбутньому ми повернемось до передавторизації потенційними управителями тих компаній, які покажуть ефективність управління майном на практиці.

Це була коротка ретроспектива. А тепер про найближчі плани еволюції процедур управління арештованим майном.

Відтепер АРМА перевірятиме стартові ціни продажу. Ми самостійно будемо купувати послуги оцінювача для формування стартової ціни лоту при продажі арештованого майна. У найближчий час ми запровадимо практику обов’язкової рецензії всіх оцінок нерухомого майна та земельних ділянок перед їх виставленням на продаж. Наразі такі послуги сплачуються покупцем, і це не б’є по Держбюджету (у 2018 році на 7,5 млн. грн), проте викликає у суспільства питання до стартової ціни лоту.

Промокампанія конкурсів з відбору управителів. Ми запровадимо практику розміщення всіх оголошень про реалізацію арештованого майна на офіційному веб-сайті, Facebook-та Twitter-екаунтах АРМА й у національних інтернет-виданнях.  Незабаром у Агентстві з’явиться відділ, відповідальний за маркетинг та просування конкурсів з відбору управителів та продажу арештованого майна.

Якісно новий рівень прозорості та професійності у відборі управителів. Відбір управителів арештованого майна вже через деякий час здійснюватиме окремий тендерний комітет. За замовчуванням діятиме правило про завчасне сповіщення графіку засідань комітету та live-трансляція його засідань, а також публічність всіх презентацій та комерційних пропозицій учасників конкурсу. Безперечно, відбір триватиме довше, деякі засідання зриватимуть невдоволені, певні компанії відмовлятимуться брати участь в конкурсі через такий ступінь відкритості, і це однозначно призведе до додаткового адміністративного навантаження на АРМА. Втім, це ціна лояльності бізнесу і довіри суспільства.

Додаткова відповідальність управителів. До договорів управління (чинних та нових) ми включимо умови про обов’язок управителів публічно комунікувати усім зацікавленим стейкхолдерам свою позицію з робочих питань. Або визнавати помилки і припиняти договори управління з відшкодуванням завданих втрат. Якщо таке станеться, в АРМА буде право припинити договір та почати новий конкурс. Ми проти ганебної практики відмовчування управителів у критичних ситуаціях і перекладення медійного негативу на АРМА.

Все це ми обіцяємо втілити протягом жовтня-листопада.

Окрім цих тактичних завдань, в Агентства є й стратегічні: завершити розробку Державного реєстру арештованих активів, розробити онлайн-промоплатформу з відбору управителів та продажу арештованого майна, розширити співпрацю з міжнародними партнерами щодо розшуку майна, змінити порядок продажу арештованого майна, залучити АРМА до врегулювання безнадійних боргів…

А головне – внести зміни до спеціального закону про АРМА. Автори законопроекту, який став профільним Законом про АРМА, не мали точного розуміння, як працюватиме інститут на практиці. Наразі цей інструмент працює, проте закономірно потребує вдосконалення, адже жодна близька до досконалості система не була такою з моменту створення, а стала такою в результаті системного вдосконалення.

Змін потребує все – і Закон, і підзаконні акти.

Всі ці зміни зроблять з АРМА еталонного менеджера у виявленні та управління арештованим майном. Наслідки – залучимо якісних управителів майном та збільшимо доходи бюджету від управління майном.

 

Антон Янчук, Голова Агентства з розшуку та менеджменту активів