Ц
Ц
Ц
A
A
A+

АРМА успішно пройшло зовнішній аудит діяльності

16-01-2020

Агентство з розшуку та менеджменту активів отримало позитивний висновок за підсумками проведення зовнішнього (управлінського) аудиту діяльності.

Аудиторський звіт складено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оформлення звіту про зовнішній аудит діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» від 24.10.2018 № 874.

У ході аудиту, здійсненого ПАТ «Аудиторська фірма «Де Візу», перевірялося виконання Агентством функцій, передбачених Спеціальним законом. Загальний висновок аудиторської компанії – протягом 2018 року АРМА в цілому забезпечило реалізацію більшості з покладених на нього функцій.

Зокрема, аудитор вказав на виконання таких завдань:

- вжиття заходів з виявлення, розшуку, проведення оцінки активів за зверненням слідчого, детектива, прокурора, суду (слідчого судді);

вжиття заходів, пов’язаних з проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами;

- підготовка пропозицій щодо формування та реалізації державної політики у сфері виявлення, розшуку та управління активами, розроблення проектів нормативно-правових актів з цих питань;

- співпраця з органами іноземних держав, до компетенції яких належать питання щодо виявлення, розшуку та управління активами, іншими компетентними органами іноземних держав, відповідними міжнародними організаціями;

- проведення аналізу статистичних даних, результатів досліджень та іншої інформації про виявлення, розшук та управління активами;

- надання роз’яснень, методичної та консультаційної допомоги слідчим, детективам, прокурорам та суддям з питань, пов’язаних з виявленням, розшуком, проведенням оцінки та управлінням активами.

Водночас, як зазначено в аудиторському звіті, АРМА не забезпечило виконання двох функцій – формування та ведення Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, а також участь у забезпеченні представництва прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах у справах, пов’язаних з повернення в Україну активів, одержаних від корупційних та інших злочинів.

Втім, аудитори констатували, що причина невиконання цих функцій має інституційний характер. Так, на реалізацію вказаних завдань вплинули наступні чинники:

- недосконалість, а іноді відсутність нормативного регулювання інституційних механізмів розшуку активів, які підлягають арешту, їх повернення та управління арештованими активами і засад організації та діяльності окремого незалежного органу, відповідального за провадження такої діяльності;

- наявність законодавчих прогалин та часткової неузгодженості між нормами Спеціального закону;

- відсутність в Україні досвід роботи аналогічних за функціоналом державних установ, а також відсутність до 2016 року в українському правовому полі інституту управління арештованим майном у кримінальному провадженні;

- 2018 рік став першим в історії АРМА повним роком роботи. Відповідно, формування правової бази та механізмів виконання функцій АРМА відбувалось також протягом 2018 року, коли правова та судова практика щодо управління арештованим майном тільки почала вибудовуватись;

- об’єктивна тривалість окремих процесів, необхідних для належного забезпечення виконання АРМА передбачених законом функцій;

- особливість статусу арештованого майна, яке до остаточного рішення суду в кримінальному провадженні не втрачає правового зв’язку з власником, проте передається за рішенням суду в управління АРМА, що може впливати на ефективність управління таким майном.

Слід також зазначити, що станом на сьогодні Реєстр арештованих активів вже введено в дослідну експлуатацію, і наразі триває робота з його наповнення.

З повним текстом аудиторського звіту можна ознайомитися за посиланням