Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Держава не отримає коштів від реалізації санкційних активів, поки не буде схвалено запропоновані АРМА зміни. Приклад ПАТ "Вінницяпобутхім" ( Невская косметика).

03-12-2024

 

За ініціативи Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) відбулася зустріч з представниками ТОВ "Крайтекс-сервіс", управителем заводу "Вінницяпобутхім". Головне питання — забезпечення безперервної роботи підприємства та врегулювання дуалізму законодавства.

Після рішення ВАКС щодо націоналізації "Вінницяпобутхім" та передачі до ФДМУ виникла необхідність врегулювання законодавчих колізій. АРМА ініціювало законопроект №10069, який передбачає внесення змін до статті 5-1 Закону України "Про санкції". Ключова мета — надати АРМА можливість продовжувати управління арештованим активом навіть після рішення ВАКС про стягнення його в дохід держави, доки ФДМУ не визначить нового власника.

Значущість цього питання підтверджують фінансові показники підприємства під управлінням АРМА. За період з травня 2023 по липень 2024 року щомісячні платежі зросли з 250 тис. грн майже до 8 млн грн, а загальні надходження до бюджету склали майже 80 млн грн. Це дозволило не лише зберегти робочі місця Вінницького регіону та забезпечити безперебійність виробництва, але й значно посилити обороноздатність України.

Ситуація змінилася після рішення ВАКС від 24 липня 2024 року щодо застосування санкцій до АТ "Невская косметика". Після цього рішення щомісячні платежі знизились до 250 тис. грн, що призвело до втрат бюджету у розмірі майже 7,7 млн грн щомісяця. 

Агентство не стоїть осторонь, коли є така загроза для: впливу на договір управління, негативні наслідки для роботи підприємства і регіону, трудового колективу та втрат місцевих бюджетів.

АРМА одразу звернулося до Уряду з ініціативою визначити агентство тимчасовим управителем, що забезпечило не покривні та сталого функціонування до моменту реалізації арештованого активу.

Акцентуємо увагу, що починаючи з 2023 року АРМА активно ініціює внесення змін до ЗУ «Про санкції», з метою унормування проблеми.

Вказане підприємство наочний приклад ефективного управління та забезпечення надходжень до державного бюджету і можливість забезпечення реалізації санкційного активу, який водночас арештовано в кримінальному провадженні (що і запропоновано агентством в законопроектах 6233 та 10069) - надасть змогу:

✅ уникнути простою виробничого підприємства та забезпечити продовження сталих виплат 

✅ захистити трудовий колектив від звільнень 

✅ унеможливити дублювання та недоцільне витрачання коштів на повторні проведення ФДМУ - огляд активу, оцінку активу, здійснення конкурсних процедур, що потребують тривалого періоду часу

І основне- після проведення робочих нарад та офіційних звернень до ФДМУ та органу досудового розслідування встановлено факт неможливості реалізації фондом санкційного активу, арешт на який не може бути знято у звʼязку з визнанням його речовим доказом в рамках кримінального провадження.

ФДМУ офіційно підтвердив неможливість реалізації санкційного майна через наявність арешту в рамках кримінальної справи своїм листом до АРМА.

Резюмуючи, саме Національне агентство може реалізувати арештований актив в рамках кримінального провадження і саме Закон України «Про АРМА» визначає можливість повернення коштів (з нарахованими відсотками) після його реалізації, якщо надійде відповідна ухвала суду.

Отже, колізія з законом про санкції має бути врегульована.

Запропонований АРМА законопроект №10069 має на меті вирішити цю проблему, забезпечуючи можливість продовження управління арештованими активами після рішення ВАКС

Важливо, що законопроект передбачає можливість організації продажу активу через систему «Прозорро. Продажі» без переривання процесу управління.

Ініціатива АРМА отримала широку підтримку міжнародних партнерів, включаючи країни G7 та ОЕСР. Законопроект також має позитивні висновки від профільних міністерств та Комітету ВРУ з питань антикорупційної політики.

«Чим більше державних органів матимуть право реалізовувати санкційні активи під час війни - тим більше коштів буде направлено в бюджет на сили оборони. Головний  пріоритет держави Україна - це перемога у війні, яка вимагає щоденної праці всіх органів єдиним фронтом для підтримки військових» -   акцентувала Олена Дума при розгляді законопроекту на профільному комітеті.

Ці ж запропоновані норми вирішать питання по списаним російським коштам в рамках кримінального провадження, за які придбано військові облігації і які вже працюють на сили оборони. А це 2 млрд грн  PinUp, 18 млн дол США Фрідмана  і Авена, 1,8 млрд грн Royal Pay.

На ці питання АРМА також акцентувало увагу на робочій нараді з Головою ВАКС та внесено відповідні пропозиції. Агентство забезпечить виконання рішень ВАКС, в разі їх отримання. 

Тому, якнайшвидший розгляд законопроекту №10069 Верховною Радою України є критично важливим для забезпечення ефективного управління арештованими активами та максимізації надходжень до державного бюджету в умовах воєнного часу.