Коли йдеться про майбутнє держави, експерименти з її державними органами — це не лише прояв безвідповідальності, це загроза. Особливо, коли мова про ті структури, які стоять на передовій боротьби з корупцією. Сьогодні Україна потребує не косметичних реформ, не політичних маніпуляцій, а чітких, зважених і конституційно обґрунтованих рішень, які зміцнюють, а не руйнують. АРМА звертається до всіх, хто впливає на цей процес: настав час показати, що реформи — це не слова, а дії.
Національне агентство висловлює вдячність країнам G7 за незмінну підтримку реформ в Україні та зміцнення інституційної спроможності державних органів. Ми повністю поділяємо прагнення забезпечити справді ефективну трансформацію АРМА. Проте, у контексті останніх публічних заяв, вважаємо за необхідне звернути увагу на кілька важливих моментів, які потребують уточнення, пояснення і чесного діалогу.
На тлі важливих реформ, які Україна зобов’язалась реалізувати в межах Ukraine Facility, питання інституційної спроможності АРМА виходить далеко за рамки внутрішнього адміністрування. Це питання довіри. Довіри до держави, до її здатності управляти арештованими активами ефективно, законно та прозоро. І саме тому посилена увага до реформи АРМА з боку Європейського Союзу, країн G7, Міжнародного валютного фонду та інших ключових міжнародних партнерів, вкрай важлива.
Посли країн G7 чітко заявили: інституційну спроможність АРМА потрібно посилити. АРМА повністю підтримує цю позицію. Натомість спроби внести законодавчі зміни, які не посилюють, а фактично розмивають функції антикорупційних інституцій та створюють корупційні механізми, не мають нічого спільного з реформами.
Йдеться про депутатський законопроєкт №12374-д, який викликав обґрунтовані застереження з боку низки органів державної влади, включаючи Міністерство Фінансів України, Офіс Генерального прокурора, Міністерство культури України, Міністерство освіти і науки України, Антимонопольний комітет України, Комітет Верховної Ради з питань євроінтеграції, а також Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру.
Головне юридичне управління Верховної Ради України встановило, що положення проєкту прямо суперечать щонайменше 14 статтям Конституції України. Незважаючи на такі системні зауваження, законопроєкт був залишений без належного доопрацювання. Ігнорування правових висновків у такому обсязі — це демонстративне нехтування принципом верховенства права.
АРМА незмінно поділяє позицію Послів G7 щодо неприйнятності раніше запропонованих правок до законопроєкту про реформування Агентства, які не лише суперечать Конституції України та міжнародним зобов’язанням, але й становлять пряму загрозу повноваженням інших інституцій — насамперед Національного агентства з питань запобігання корупції, а також усій антикорупційній системі держави.
Законопроєкт №12374-д передбачає суттєве обмеження повноважень НАЗК щодо моніторингу способу життя чиновників. Правки до законопроєкту які дозволяють проводити перевірки лише за період перебування особи на посаді — це неприпустимий крок назад, який підриває довіру до всього процесу реформ та створює реальні загрози виконанню міжнародних зобов’язань України.
Показовим є і те, що Міністерство фінансів дало негативний висновок до законопроєкту 12474-д як такого, що порушує положення Бюджетного кодексу та зобов’язання перед МВФ — зокрема, щодо недопущення нових цільових призначень бюджетних надходжень. Це — пряма загроза виконанню зобов’язань України в межах Ukraine Facility.
Найбільша проблема — цей законопроєкт залишає реформу декларативною. Він не вирішує ключових завдань, які ставлять перед нами партнери, і може поставити під загрозу отримання майбутніх траншів, зокрема від ЄС в рамках Ukraine Facility.
Нагадаємо: до кінця четвертого кварталу 2024 року Україна виконала 13 ключових індикаторів Плану України, що дало змогу вчасно отримати перший транш 2025 року. Цей успіх став можливим завдяки злагодженій роботі всіх органів влади з ЄС. Але політизація реформ, маніпуляції з законодавством і небажання враховувати думку інституцій — можуть перекреслити результати цієї співпраці.
Попри публічні заяви деяких народних депутатів про підтримку їхнього законопроєкту з боку G7, жоден офіційний документ не підтверджує такого висновку. Заяви без відповідальності — це політика, а не реформи.
Протягом останніх двох років ми публічно звітували про результати діяльності АРМА, надсилали детальні звіти до всіх акредитованих дипломатичних місій, зокрема до послів країн G7, надавали відповіді на запити та були відкриті до діалогу. Ми щиро сподіваємося, що всі представлені документи були уважно опрацьовані, і що судження про роботу АРМА формуються на основі фактів, а не припущень чи окремих політичних позицій.
Але АРМА не лише аргументує, а самостійно трансформує з 2023 року і продовжує це робити. Ми діємо. Разом із зацікавленими органами державної влади ми підготували новий законопроєкт, який враховує висновки всіх ключових стейкхолдерів: Офісу Генерального прокурора, апарату Верховної Ради, Міністерства фінансів, Бюджетного комітету Верховної Ради, профільних міністерств та міжнародних партнерів. Цей документ, виключає ризики політичного втручання, повністю відповідає Конституції та стратегічним цілям України, буде внесено до Верховної Ради вже найближчим часом. Він є результатом зваженої, професійної та відповідальної роботи, та демонструє нашу справжню готовність до змін, а не імітацію реформ.
Наголошуємо: у сфері управління арештованими активами АРМА володіє унікальним досвідом і знаннями, які не можуть бути замінені зовнішнім аналізом чи припущеннями. Саме тому ми очікуємо, що у процесі ухвалення рішень щодо реформи Агентства буде врахована не лише політична оцінка, але й глибоке професійне розуміння функціонування системи управління арештованими активами. Ми відкриті до діалогу, але також готові наполегливо відстоювати експертну позицію, базовану на фактах та досвіді.
Довіра — це валюта, яка важить більше за будь-який бюджет. Україна, що веде війну за незалежність і демократичне майбутнє, не має права розпорошувати її на популізм і політичні торги. Реформа АРМА — це не внутрішня справа однієї установи, це тест на відповідальність перед нашими міжнародними партнерами, перед суспільством і перед власною совістю. І цей тест не можна провалити.