Управління арештованими транспортними засобами може здійснюватися як шляхом реалізації на торгах, так і в спосіб передачі управителям на підставі договору.
При виборі конкретного шляху управління транспортними засобами, який з 1-го листопада цього року здійснює суд, необхідно зважати на наявність попиту в потенційних управителів, що має підтверджуватись аргументованими розрахунками та чітко описаними способами використання транспортного засобу.
Окрім того, на вибір способу управління вказаним рухомим майном безпосередньо впливає його технічний стан, рік випуску, зацікавленість третіх осіб у придбанні таких транспортних засобів або управлінні ними, тип, вид, модель транспортного засобу, його цільове призначення, стан розвитку відповідного ринку тощо.
У випадку легкових автомобілів, які належать до майна, що швидко втрачає вартість, ефективним способом управління є реалізація. Адже отримані від реалізації кошти розміщуються на депозитних рахунках АРМА і зростають завдяки нарахування відсотків. Наприклад, у 2017 році Агентство реалізувало на торгах 10 арештованих автомобілів за 4,87 млн грн. За понад 3 роки на виручені кошти було нараховано понад 2 млн грн відсотків, що дозволяє власнику придбати нові автомобілі відповідних марок, але більш сучасного модельного ряду.
Водночас економічно обґрунтованим може виявитись і управління транспортними засобами на підставі договору, коли вони можуть бути використані управителем щонайменше в його господарській діяльності (наприклад, залізничні вагони, вантажні автомобілі, автомобілі зі спеціальним обладнанням тощо). Зокрема, АРМА має позитивний досвід передачі в управління залізничних напіввагонів, комерційне використання яких дозволило не лише зберегти вартість майна, але й за короткий час поповнити бюджет на майже 13 мільйонів гривень. Також у 2021 році в управління Дунайському пароплавству було передано річкові баржі.
Зазвичай у конкурсах на управління арештованим транспортом беруть участь представники бізнесу, які вже мають відповідний досвід.
Після перемоги у відборі компанія-управитель оплачує проведення оцінки вартості транспортного засобу.
Строк управління автомобілями визначається в договорі та починається з моменту фактичного отримання управителем ключів запалювання і свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу та діє до моменту надходження у письмовій формі повідомлення про припинення договору.
Згідно з умовами договору, управитель повинен забезпечити збереження придатності транспорту до такого використання, яке на час припинення договору дозволить отримувати дохід від його експлуатації на тому ж рівні, що існував на момент початку заходів управління з урахуванням фізичного, функціонального та економічного зносу.
Слід зазначити, що суб’єкт господарювання, який уклав з АРМА договір управління, може використовувати транспортні засоби як безпосередньо у своїй господарській діяльності, так і шляхом здачі його в оренду третім особам.
Управитель також забезпечує пролонгацію або укладання договору страхування активів на вартість, визначену у звіті про оцінку майна, та договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на строк не менше, ніж строк дії договору.
За свою діяльність управитель має право на винагороду, а також на відшкодування необхідних витрат, зробленим ним у зв’язку з управлінням транспортними засобами. Крім того, управитель має здійснювати перерахування визначеної суми грошових коштів до Державного бюджету України.
Загалом перевагами управління арештованими транспортними засобами за договором є можливість використання такого майна, у тому числі дорогих та елітних автомобілів, у справному стані, без потреби його придбання за високими ринковими цінами. При цьому витрати на утримання майна часто є меншими, аніж оренда подібних авто у комерційних салонах.
Разом з тим, управління автомобілями все ж передбачає досить високі амортизаційні витрати, витрати на проведення оцінки, страхування, виготовлення певних документів та технічних елементів, наприклад ключів запалювання, проведення техогляду тощо. Відтак, управління зазначеним видом активів може бути більшою мірою вигідне саме для використання транспорту у господарській діяльності управителів, аніж як спосіб отримання прибутку від комерційного використання такого майна.