Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Реалізація арештованого майна у системі Прозорро.Продажі: які аспекти слід врахувати?

27-06-2023

АРМА послідовно підтримує ідею реалізації арештованого майна у системі Прозорро.Продажі. Представники Національного агентства неодноразово обговорювали питання співпраці та синхронізації регламентів з представниками зазначеної комерційної організації. Також Нацагентство висловлювало публічну підтримку законопроекту №8311 в частині переведення реалізації арештованого майна у дворівневу електронну торгову систему.

Минулого тижня АРМА офіційно звернулося до АТ «Прозорро.Продажі» щодо надання для подальшого опрацювання проекту договору, яким регулюється співпраця між акціонерним товариством та власниками майна, що реалізується на платформах торгової системи.

Реалізація активів, які перебувають в управлінні АРМА, у системі Прозорро.Продажі є важливим кроком для забезпечення захищених і транспарентних торгів арештованим майном. Однак налагодження цього механізму не є автоматичним процесом, з механічним застосуванням процедур і алгоритмів Прозорро.Продажі для реалізації арештованих активів.

Для ефективного поєднання моделей продажів необхідно врахувати кілька важливих аспектів, насамперед:

  • наразі АТ «Прозорро.Продажі» забезпечує переважно реалізацію публічних активів, у статуті акціонерного товариства відсутній такий напрям діяльності, як реалізація арештованого майна;
  • оскільки головна мета управління арештованими активами, у тому числі шляхом їх реалізації – збереження економічної вартості майна, - винагорода торгового майданчика, який продає активи АРМА, є обмеженою (близько 500 тис. грн). Натомість у Прозорро.Продажі таких обмежень немає, що у випадку реалізації дороговартісних активів призведе до розміщення на депозитних рахунках АРМА менших сум від продажу майна. У разі скасування арешту на продане майно його власник отримає меншу суму, у випадку конфіскації – кошти недоотримає державний бюджет;
  • оскільки активи, які реалізуються у системі Прозорро.Продажі є в основному державною власністю, їх стартова ціна на торгах визначається за балансовою вартістю. Майно в управлінні АРМА є приватною власністю фігурантів кримінальних проваджень, відомостей про балансову вартість активів Агентство здебільшого не має, тому стартова ціна перед торгами завжди визначається на основі проведеної оцінки, яку замовляє та оплачує відібраний АРМА торговий майданчик;
  • у зв’язку зі здійсненням оцінки активів, заходами їх зберігання, переміщення та демонстрації, торгові майданчики, які співпрацюють з АРМА на договірних засадах – організатори торгів, - несуть всі витрати, пов’язані з реалізацією арештованого майна. У випадку Прозорро.Продажі організатори торгів, наприклад Фонд держмайна, таких витрат переважно не здійснюють, тому винагорода у вигляді відсотку від продажів розподіляється на користь оператора торгів (майданчика, через який подав заявку переможець аукціону). Зважаючи на особливості практики АРМА та Прозорро.Продажі, доцільно переглянути ставки винагороди для організатора та оператора електронних торгів, оскільки саме організатор здійснює витрати та несе ризики у випадках, якщо актив не вдалося продати.

Отже, ефективна реалізація арештованого майна у системі Прозорро.Продажі потребує врахування специфіки мети продажу таких активів (збереження вартості), їх статусу (приватна, а не державна власність) та особливостей самої процедури (компенсація витрат організатору торгів). Ретельна робота над цими та іншими питаннями дозволить побудувати збалансований механізм продажу арештованої приватної власності у максимально прозорій торговій системі.