Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Управління конфіскованими та стягненими в дохід держави активами

22-12-2021

Спеціальний закон про АРМА передбачає механізми управління не лише активами, арештованими у кримінальних провадженнях. Агентство уповноважене управляти також конфіскованими та стягненими в дохід держави необгрунтованими активами, розпорядження якими має свою специфіку.

Загалом активи, які підлягають передачі в управління АРМА, повинні відповідати таким критеріям та перебувати у наступних процесуальних статусах:

1.Активи, арештовані у кримінальному провадженні, зокрема:

  • Визнані речовими доказами;
  • Можуть бути передані в управління без шкоди для провадження;

 

  • Арештовані як захід забезпечення позову в інтересах держави;
  • Арештовані з метою конфіскації або спеціальної конфіскації.
  1. Активи, арештовані у справах про визнання їх необґрунтованими та стягнення в дохід держави.
  2. Активи, що перебувають в управлінні АРМА та щодо яких винесено судове рішення про конфіскацію, спеціальну конфіскацію, стягнення в дохід держави у кримінальному провадженні або внаслідок визнання їх необґрунтованими.

При цьому спільною ознакою всіх перелічених активів має бути їх вартість, яка становить 200 розмірів прожиткових мінімумів (496 тис. грн. станом на листопад 2021 р.).

Як відомо, при ухваленні рішень про передачу активів в управління АРМА суд/слідчий суддя визначає конкретний спосіб управління – передача підприємцям за договором або реалізація на торгах (з розміщенням коштів на депозитному рахунку АРМА).

Згідно зі змінами до Спеціального закону про АРМА, які набули чинності 01.11.2021 р., для управління шляхом реалізації АРМА передається:

  • Рухоме майно, яке швидко втрачає вартість, швидко псується або витрати на зберігання якого протягом року перевищують половину його вартості;
  • Нерухоме майно, згоду на реалізацію якого надав власник або щодо якого є підстави для конфіскації/спецконфіскації/стягнення в дохід держави у вигляді обвинувального вироку суду або рішення про визнання активів необґрунтованими та стягнення їх в дохід держави.

Якщо реалізація арештованого майна передбачає розміщення отриманих коштів на депозитному рахунку АРМА, то управління конфіскованими та стягненими в дохід держави активами відбувається шляхом їх реалізація на торгах з розподілом коштів між потерпілою стороною та державою.

Варто наголосити, що АРМА уповноважене управляти конфіскованими та стягненими в дохід держави активами лише в одному випадку − якщо Агентство здійснювало управління ними на стадії арешту. Йдеться про випадки, коли під час управління АРМА арештованим майном кримінальне провадження завершується застосуванням конфіскації, спеціальної конфіскації або стягнення в дохід держави.

Управління конфіскованими та стягненими в дохід держави активами з боку АРМА полягає у:

1) здійсненні моніторингу та веденні обліку судових рішень про конфіскацію, спеціальну конфіскацію, задоволення цивільних позовів на користь держави у кримінальних провадженнях, у яких воно здійснює управління активами; 

2) Забезпеченні виконання відповідних судових рішень:

  • Самостійно − шляхом реалізації активів вартістю понад 20 тисяч розмірів прожиткового мінімуму за погодженням з Міжвідомчою комісією з питань реалізації активів;
  • Шляхом направлення рішень для примусового виконання до органів ДВС, якщо вартість активів не перевищує 20 тисяч розмірів прожиткового мінімуму.

Крім того, при АРМА утворено постійно діючий допоміжний колегіальний орган – Міжвідомчу комісію з питань реалізації активів.

Міжвідомча комісія погоджує усі дії Агентства, які стосуються питань реалізації активів з метою встановлення:

  • наявності передбачених законодавством підстав для реалізації активів;
  • дотримання встановленої законодавством процедури передачі активів для реалізації.

До складу Міжвідомчої комісії входять: керівник Управління менеджменту активів та керівник Управління правового забезпечення АРМА, керівники уповноважених підрозділів Мінекономіки, Мінфіну та Мін’юсту.

Минулого року було чітко врегульовано порядок виконання АРМА судових рішень про спеціальну конфіскацію (Постанова Кабміну від 26.08.2020 №754 «Про внесення зміни до Порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах»).

При виконанні вказаних рішень АРМА здійснює розподіл коштів, отриманих від реалізації конфіскованих активів, протягом 3-х робочих днів. При цьому розподіл коштів відбувається:

  • шляхом їх перерахування потерпілому, цивільному позивачу у визначеному судовим рішенням розмірі для відшкодування збитків від злочину, а частина, що залишилася, перераховується до державного бюджету;
  • якщо коштів недостатньо для відшкодування збитків потерпілому, цивільному позивачу у повному обсязі, відшкодування здійснюється пропорційно сумі, що належить кожному.

Разом з тим, управління конфіскованими та стягненими в дохід держави необгрунтованими активами на практиці супроводжується низкою проблем, основними серед яких є:

  • Низька дієвість інституту конфіскації/спецконфіскації загалом;
  • Відсутність стабільної практики управління конфіскованими та необґрунтованими активами внаслідок незначної кількості відповідних судових рішень, які надходять АРМА для виконання;
  • Неврегульованість у КПК України порядку передачі в управління АРМА активів, арештованих з метою конфіскації/спеціальної конфіскації (ст. 100, 170 КПК) тощо.