Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Верховна Рада має повернутися до розгляду урядового законопроєкту №12374 — спільна позиція депутатів, антикорупційних органів, правоохоронців та громадськості

15-04-2025

 

Альтернативні до урядового законопроєкту ініціативи щодо реформування АРМА містять серйозні недоліки та створюють ризики для подальшої європейської інтеграції України. Саме тому Верховна Рада має повернутися до розгляду урядової редакції законопроєкту №12374 — такою є спільна позиція народних депутатів, представників антикорупційних та правоохоронних органів, громадських організацій та експертного середовища.

Про це йшлося під час п’ятого публічного обговорення законодавчих ініціатив щодо АРМА на тему «АРМА 2.0: Реальна трансформація проти профанації у законопроєкті №12374-д».

Голова АРМА Олена Дума наголосила: «Починаючи з другої половини 2023 року, АРМА здійснило справжній прорив: запроваджено Реєстр арештованих активів, реалізацію майна та пошук управителів через Prozorro, розірвано невигідні договори управління. Завдяки цим реформам до бюджету вже надійшли мільярди гривень. Ці успіхи мають бути закріплені на рівні закону. Водночас депутатський законопроєкт №12374-д не лише не фіксує успішні практики, а й містить політично вмотивовані норми, які можуть зашкодити всій антикорупційній інфраструктурі»

Учасники обговорення відзначили, що законопроєкт №12374-д має критичні вади:

▪️порушує щонайменше 14 статей Конституції України

▪️містить 906 відхилених правок, переважно — без обговорення

▪️отримав негативні висновки Головного науково-експертного та Юридичного управлінь ВРУ

▪️без змін до КПК залишається декларативним

▪️обмежує повноваження НАЗК

▪️створює загрози відсутності державного контролю в питаннях економічної конкуренції

▪️передбачає не властиві повноваження для Мінкульту, Офісу Генерального прокурора та органів досудового розслідування

▪️суперечить євроінтеграційним зобов’язанням України

Спеціалізована антикорупційна прокуратура та Офіс Генерального прокурора висловили чітку позицію щодо неприйнятності законопроєкту №12374-д у нинішній редакції. Зокрема, через ризики втручання у процедури передачі речових доказів, відсутність механізмів оцінки активів і положення, які унеможливлюють ефективну роботу прокурорів.

Ці застереження також закріплено в офіційному висновку ОГП.

Заступник голови Антимонопольного комітету України зазначив:

"АМКУ не був залучений до обговорення законопроєкту в Комітеті з питань антикорупційної політики, хоча відіграє ключову роль у розгляді скарг на управління арештованими активами".

Проєкт готувався без участі Мін’юсту, АРМА, Мінекономіки та НАЗК. Це порушення принципів відкритого процесу. До того ж АМКУ забезпечує дотримання конкурентних процедур, які залишаються вимогами Єврокомісії.

Нагадаємо, що Віцепрем’єрка з питань європейської інтеграції Ольга Стефанішина та Європейська комісія підтримують саме урядовий законопроєкт №12374 як такий, що відповідає зобов’язанням України у процесі вступу до ЄС.