Ц
Ц
Ц
A
A
A+

Зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів як передумова ефективного управління арештованими акціями

19-05-2023

Відповідно до статті 21 Закону про АРМА, управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Статтею 19 Закону встановлено, що зазначені активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 10 глави 1 розділу V Положення про провадження депозитарної діяльності, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013
№ 735, у разі передачі цінних паперів депонента, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, АРМА або відібраний Агентством управитель набуває статусу керуючого рахунком щодо рахунку в цінних паперах такого депонента в депозитарній установі.

Отже, виключно АРМА, до моменту передачі в управління цінних паперів за результатами конкурсу, є тим суб’єктом,  який наділений статусом керуючого рахунком щодо рахунку в цінних паперах депонента в депозитарній установі, за умови арешту корпоративних прав, та має право здійснювати заходи з управління на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості.

Проте на практиці існують випадки, коли, попри наявність арешту у межах кримінального провадження, власник арештованих цінних паперів, з метою уникнення, приховання, перетворення або відчуження активу, намагається вчиняти дії, направлені на внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, які в розумінні статті 388 Кримінального кодексу України кваліфікуються як незаконні дії щодо майна, на яке накладено арешт.

Вказані протиправні дії власника цінних паперів щодо відчуження акцій в період дії арешту прямо порушують заборони, встановлені ухвалою слідчого судді/суду про накладення арешту, направлені на ухилення від її виконання та унеможливлюють здійснення ефективного управління арештованими корпоративними правами.

Слід зазначити, що державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків покладено на Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку.

Саме Національна комісія, як регуляторний орган, наділена повноваженнями зупиняти внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника, що дає змогу досягнути виконання власниками цінних паперів заборон, встановлених ухвалою слідчого судді/суду про накладення арешту, додатково захистити актив від неправомірної зміни власника та досягти своєчасного і ефективного управління активом.

У практиці АРМА є приклади успішної взаємодії з Національною комісією щодо зупинки внесення незаконних змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, зокрема у справі управління арештованими акціями ПрАТ «Газтранзит». Наразі цінні папери передано управителю – АТ «Укртрансгаз» - для збереження економічної вартості.