Саме цю позицію висловили деякі антикорупційні стейкхолдери, яку повністю розділяємо.
Але, без маніпуляцій і покроково - відповідаємо тим, хто протягом майже двох років проігнорував відкриті двері і офіційні запрошення, обравши шлях - просто критикувати.
Отож, тезово про ті нововведення депутатського законопроекту 12374-д, які окремі представники громадськості видають як такі, що не підтримуються АРМА з аргументами та фактами:
наявності чітких строків передачі арештованих активів в управління;
Обговорювалося на пʼяти публічних обговореннях. Позиція ОГП та САП: зачіпає статус прокурора і без внесення змін в закон «Про прокуратуру» та КПК залишиться декларацією. Визначення чітких строків - гарно виглядає на папері. Але чомусь з 2016 по 2024 рік не турбувало народних депутатів.
можливості визначати, які активи слід за рішенням суду передавати в управління, а які – ні.
Щодо нововведення про можливість здійснення подання висновків АРМА про те, що агентство зможе чи не зможе управляти арештованим активом - не підтримано Офісом Генерального прокурора. Зведеться нанівець правоохоронна робота в рамках кримінальних проваджень та спровокує корупційні ризики щодо залишення майна у власності злочинців. При цьому, наслідком таких ініціатив є - невирішені питання щодо збереження активів органами досудового розслідування, навантаження на державний бюджет (про що зазначив Мінфін та Бюджетний комітет ВРУ).
врегулювання чіткими та зрозумілими правилами відбору управителів;
Відбір управителів здійснюється за кваліфікаційними критеріями та у порядку згідно законодавства про публічні закупівлі, погодженому Мінекономіки, Мінфін та Мінʼюстом в тому числі цими ж громадськими організаціями. А законопроектом до першого читання пропонувався відбір управителя (арбітражного керуючого або приватного виконавця) автоматизованою рулеткою, що не витримало жодної критики та порушувало норми Цивільного кодексу України ( стаття 1033).
Якщо ж розбирати запропоновану модель до другого читання з поділом активів на прості і складі - то зачіпаються норми КПК - оскільки арештовані активи - речові докази. Та не розглядалося на Комітеті ВРУ з питань правоохоронної діяльності.
При цьому, законопроєктом повністю нівельовано принципи дотримання економічної конкуренції і контроль державного регулятора - АМКУ.
реалізації активів на майданчиках Прозорро.Продажі
Починаючи з 2024 року АРМА здійснює реалізацію арештованих активів на площадках Прозоро.Продажі. Постанова Уряду 1250 від 14.11.2023 року (зміни до Постанов КМУ 558 та 719) запровадила ці механізми. Отже, мова не про реформу, а перенесення в закон фактично того, що вже впроваджено агентством, починаючи з 2023 року. Рік співпраці з Прозоро.Продажі щодо реалізації арештованих активів на електронних майданчиках відмічено на початку 2025 року.
використання арештованого житла для реабілітації військовослужбовців у окремих випадках;
І коли АРМА була проти такої ініціативи ? Нагадаємо, що законопроект 11009 розроблено АРМА і внесено Урядом 12 лютого 2024 року. Отже, майже півтора року законопроект не запропоновано профільним комітетом до порядку денного та на голосування, незважаючи на позитивні висновки зацікавлених органів та листи АРМА про визнання його невідкладним.
вирішення суперечностей із санкційним законодавством на користь ефективного виконання рішень ВАКС профільною установою.
АРМА ініційовано та є співрозробником трьох законопроектів з вирішення колізії застосування санкційних норм. Проект ініційований АРМА №6233 - був невідкладним і не набрав необхідної кількості голосів. Звертаємо увагу, що законопроект народного депутата Анастасії Радіної №11280-1, який містив ці ж норми - не був проголосований в тому числі автором.
Нині, до законопроекту №10069 також направлено листи щодо визнання його невідкладним.
Загалом законопроект 12374-д отримав критичні зауваження та рекомендації щодо його доопрацювання від: Головного юридичного управління ВРУ, Мінфіну, ОГП, Мінкультури, Міносвіти, АМКУ, комітету ВРУ з питань євроінтеграції до першого читання, а також взагалі не був розглянутий комітетами ВРУ з питань бюджету та правоохоронної діяльності.
То про яку реформу заяви? І що конкретно не підтримано агентством? В той час як більшість цих рекомендацій вже впроваджено та окремо ініційовано в законопроектах.
Оголошення реформи публічно - не означає її фактичне впровадження в дію. Законопроект 12374-д — декларація та загроза для антикорупційної і правоохоронної систем. Перенесення в закон того, що АРМА вже успішно здійснює, не додасть успіху країні перед Євросоюзом.
Наголошу: АРМА підтримує законодавче зміцнення трансформації, яка почалась з другої половини 2023 року. Урядовий законопроєкт №12374, який розроблено з чіткою метою дотримання рекомендацій Європейського Союзу та виконання зобов'язань за меморандумом з МВФ — єдине правильне та виважене рішення, який реально підсилить державний орган і безсумнівно буде виконаний.